Monday 10 August 2009

risau tak terkira

Friday morning, badan Idlan panas .. bila hubby checked, suhu badan dia dlm 37.3 gitu so hubby kata dia amik half day and tak apa lah kalau aku nak gi kerja ... aku rasa guilty plak. ye la, aku as a mother patutnyer lebih ada perasaan mcm tuh .. tapi lain plak kes aku ni.


aku ni penakut nak amik EL, MC apatah lagi .. aku tanya la hubby, amik EL nak ckp apa .. then dia kata, bukan ke anak mmg tgh demam ni? hmmm terkedu aku .. pastu dia kata, tak apa lah kalau awak tak leh, abg amik la half day monitor idlan, kalau by lunch time dia ok, then abg gi kerja lah .. kalau x ok, abg call awal so awak leh half day petang ..

tuh lagi la aku tak reti .. aku x reti nak bgtau kat boss aku nak half day .. hmmm ...


lambat jek pergerakan aku lepas tuh .. dalam kepala masih berfikir nak gi kerja ke tidak ...hubby dh siap2 nak gi klinik ngan anak2 .. dia tanya if aku nak folow .. aku angguk je .. maybe aku leh gi klinik sama2 pastu aku gi kerja .. tapi lps tu aku terfikir plak, kalau dah sampai opis lewat, kul brp plak aku nak balik??? hmmmm .... aarrghhh dilema!


sampai je klinik aku pun text team lead aku, bgtau aku amik EL .. lps tuh baru aku rasa lega ... ntah apa2 jek ...


idlan ok sket lps jumpa doktor ... even tho selsema dan demam biasa, still aku kena monitor gak jgn kasik berpanjangan ... hmmm ..


malam tuh badan dia panas balik .. sabtu again bwk gi doktor tgk2 dah 39.4 suhu badan dia .. aku sangat le risau .. tau je la ngan keadaan kesihatan dunia yg tak best nih .. seram sejuk aku bila fikir kan tu .. sebak aku bila tgk idlan ... ya Allah, semoga dijauhkan lah kita semua daripada sebarang penyakit .. apatah lagi utk kanak2 yg belum tau apa2 ... cakap pun belum pandai ... mcm manalah dia nak mengadu kalau dia sakit? oh sedih giler aku jadiknyer ... aku peluk idlan kuat2 cakap kat dia, cepat2 baik ye anak mak ... risau giler sehh!! dah ler dia takmo makan langsung .. sejak Friday lom berak .. anak2 aku kalau demam mmg tak berak .. bila berak tuh means dah ok lah ...

malam ahad, masih panas lagi .. batuk pun lebih teruk .. asyik bangun muntah je .. mmg le aku tak boleh tidur sepanjang malam .. aku nk make sure everything okay .. bila panas je, aku kejut hubby .. hubby pun gi amik asam jawa ngan minyak masak sapu kepala idlan .. salah satu petua org tua2 nak kasik sejuk badan ...


then pagi Ahad ... barulah reda .. panas dah kurang ..Idlan pun dah berlari2 melompat2 ceria .. lega sangat aku rasa ... rasa Jumaat sampai Ahad tuh mcm nightmare jek ... tp di still x mo makan .. cuma nak minum susu jek .. ubat mmg tak putus sbb aku nk make sure dia betul2 OK on Monday .. or else mmg aku nak cuti lagi .. tak kira lah EL banyak pun .. yg penting aku nak jaga anak aku sampai sihat ...


Malam tadi, Alhamdulillah Idlan nyenyak tidur and tak muntah2 ... kadang2 mcm rasa panas .. aku cium dia kuat2 kot le kepanasan dia leh kasik kat aku ... dia bangun sekali jek mintak susu ..


pagi ni hopefully dh 100% recover .. so aku leh gi kerja ngan aman dan tenteram ... hmmm tak pernah aku rasa risau mcm ni kalau anak2 demam .. Lydia Alhamdulillah jarang demam .. Idlan ni agak sering gak demam .. nowadays punyer situation lagi la kan .. kalau boleh takmo lah ada budak2 demam ...


Ok ols .. jom sama2 berdoa untuk semua anak2 yach!


Salam

3 comments:

  1. Anonymous11:21 am

    moga idlan dan mak idlan sihat2 hendaknya

    arc

    ReplyDelete
  2. Tu ler...anak2 aku pun tgh dok demam on-off jerk. Last time oegi hospital smp takde bilik kalau nak admitted pun...

    ReplyDelete
  3. arc, thanks ...

    ellyn, ishh camtuh sekali ... sedih lah!

    ReplyDelete

Popular Posts