Monday 28 August 2006

Jalinan Kasih 2006 - My Family Day

Mak aku ada 13 adik beradik .... mak aku anak yang ke 10 ... and aku mengaku, memang aku tak kenal ramai sepupu2 aku belah mak aku .. ramai beno ... yang umur dah lebih tua daripada mak aku pun ramai ... aku cuma kenal yang baya2 aku jek ... and yang rapat pun sure lah anak2 adik2 mak aku ... yang lain2 tuh sekadar senyum2 aje kalau jumpa masa raya or kenduri kawen .. kalau jumpa lain drp time tu, tak sure la kenal ke tak .. aduuhhh ...

Sebab itulah aku teruja bila part2 family gathering ni. actually apa2 gathering pun aku suka. Sejak kecik mak aku dah tanamkan kat adik beradik aku, pentingnya saudara mara ... pesan dia, jangan sekali2 masa sedara datang tu, kitorang tak keluar tunjuk muka dan bersalam-salam .. mmg nak kena bebel la kalau buat mcm tu .. aku rasa, sampai sekarang aku dan adik beradik aku ingat pesan mak tu. Memang tak pernah aku buat tak tau kalau orang datang ke rumah ... kadang2 tu, tengah tidur pun mak kejut jugak .. padahal aku tengok sepupu2 aku tu, kalau kitorang dtg umah, kalau tidur tak der pun bangun salam kitorang ... yang ada tu lagi ler..tak tidur pun tak reti2 nk keluar salam ngan makcik dorang (mak aku) ... geram aku tengok .. bila aku ke dapur nak tumpang guna bilik air, ada pun diorang kat dapur tu .. hishh ...geram aku .. bila aku bg tau mak aku, dia kata biarlah .. yg penting anak mak jangan buat camtu ...

so, bukan lah salah aku kalau ada saudara mara aku yg aku tak cam or tak kenal.. sebabnya, diorang yg takmo join the crowd .. salah sapa?? hahaha ... rugi tau tak kenal ngan aku ... hahahah!!

Saturday lepas, family sebelah mak aku, ada buat family gathering .. family day .. aduh susah jugak nak kumpulkan semua cousin2 tu ... plan dah dibuat 3 tahun lepas ... actually ini kali ke 3 kitorang anjurkan family day ni .. itupun masih lom dapat cukupkan corum lagi ... tapi, family day last saturday memang meriah!!! seronok sangat walaupun kedatangan tak 100% .. tapi meriah sebab teratur dan terisi bukan saja makan2 ..tapi ada indoor activities, ada gak buat tahlil utk arwah Ya-i (atuk), arwah nya-i (nenek), ibu2 dan bapa2 saudara yang telah tiada .... actually ramai mak2 dan bapak2 sedara dah tak ada ... sebab tu lah buat family day ni .. panggil anak2 dorang, merapatkan silaturrahim .. sesuailah ngan moto family kitorang tu,

"Jalinan Kasih 2006 - Keluarga Erat membawa berkat"

Nak buat event2 macam ni, plan mmg kena buat properly. Kebetulan, kakak sulong aku tuh adalah setiausaha utk comittee tu .. so mmg nampak ler betapa bersusah payah nya nk jayakan event ... bab paling susah of course la kewangan kan .. ini bukan company family day yg mmg dh ada bajet tuk benda2 tu ... so kenalah minta ihsan semua ahli keluarga utk sama2 menymbangkan serba sedikit ... Alhamdulillah, mmg seronok tgk banyak betul hamper dan hadiah2 utk dibuat hadiah aktiviti (kebanyakan utk kanak2) ..dan jugak boleh buat lucky draw .. memang bangga aku tgk ...

Paling seronok tentulah masa sessi memperkenalkan ahli keluarga .. setiap keluarga keluar ke hadapan dan memperkenalkan diri ... dah lagi ada pulak tu kena buat motto keluarga .. hahaha motto family orang lain aku tengok kemain lagi dengan gemilang terbilang segala .. adik beradik aku biasa ler otak gila2 semua .. motto kitorang, "Yo be happy!-Saya menang motor" cet ... wakaka!!

Masa prize giving, rupanya ada kategori keluarga ceria ... family aku dapat no. 2 ... atas undian... hahahah!! mmg ceria sungguh .. kalah pun cuma 0.05 jek ngan family adik mak aku tu .. tapi family aku mmg rapat ngan family dia pun .. and kalau kitorang gabung, mmg haruslah pecah ngan gelak ketawa aje .. kalau beraya lagi ler ... sakit perut gelak aje .. memang best!!!!

Event tu half day jek ... tapi meriah banget! foto2 kat fotopages aku ...

sekian update.

2 comments:

  1. hebat..hebat..sampai buat family gathering dengan mottonye sekali...
    bagus la tu..

    ReplyDelete
  2. slm perkenalan...suka baca kisah2 family kat blog, org ni camni, org tu camni...samelah cam family belah arwah ayah me, camtu jugak...jenis x rapat sgt...

    ReplyDelete

Popular Posts