Thursday 26 June 2014

Kuterimbau Kenangan Lalu ...

Ada beberapa hari lagi je lagi sebelum bertemu Ramadhan... marilah berdoa Allah berikan kita umur yang panjang untuk melaksanakan ibadah berpuasa tahun ini dan seterusnya dapat kemenangan tibanya Syawal nanti... aminn..


Dalam pada nak puasa ni, terimbau2 pulak bulan Ramadhan last year. Nak dekat2 puasa tu lah bermulanya keputusan impromptu saya dan suami nak bina rumah kat kampung, sebelah umah mak mertua. Dan dan tu jugak lah terus je bapak mertua exited sangat! bila tgk orang tua excited, kita jadi tak sampai hati nak melambat2kan niat tu.. padahal duit memang cukup2 jek.. huhuhu... tapi entah kenapa, macam ada satu tolakan untuk teruskan je niat tu, AMBIL SAJALAH RISIKO INI! tunggu lama2 nanti entah sempat entahkan tidak. Itu yang takde fikir panjang lagi, terus lah contact tukang rumah, carik design rumah dan beberapa minggu sebelum puasa, pembinaan pun dimulakan... macam tak percaya, tapi dalam pada tu rasa bersyukur dipermudahkan urusan. Saya dan suami toleransi je bab2 pemilihan design. Kami pun faham lah limitation kami jadi memang ambik yang asas sahaja. Bila dah setuju, tak ada lah kisah ungkit mengungkit .. inshaAllah..


Sejak pembinaan bermula, kepala saya tak habis-habis berfikir tentang sumber kewangan tambahan. Walaupun peruntukan untuk rumah sudah ada, saya asyik terfikir2 apa akan jadi sekiranya perkara2 diluar dugaan terjadi? apakah back-up kami? takkan lah bila ada terjadi sesuatu yg tak diingini, rumah kami akan terbengkalai dek kerana peruntukan itu cukup2 sahaja? Insurance memanglah ada, kerja memanglah ada, gaji memanglah ada, bonus, increment semua memanglah ada.. tapi saya sedang membina sebuah rumah! bukan sebarangan permainan di sini! bukan sesuatu yang boleh dihentikan bila-bila masa! (boleh la stop kalau tahan pandangan orang.. haiyoo malu wehhh ngan mak mertua wakakakka!) Ahhh pendek kata, memang tak senang duduk saya dibuatnya. tapi tidur masih lagi lena, syukur lah hahahaha!


Dipendekkan cerita, sudah tentu Allah Maha Mengetahui.. lalu dinampakkan kepada saya jalan lain untuk saya pilih. Ye, Allah menampakkan pilihan dan saya masih boleh memilih untuk masuk ke jalan itu, atau tidak. Jalan yang dinampakkan kepada saya ialah PELUANG PERNIAGAAN SHAKLEE.


Saya ingat lagi, waktu tu, promosi beli 6 percuma 1 adalah untuk produk GLA Complex, dan kawan di FB rancak mempromosikan GLA Complex sebagai salah satu cara untuk kelihatan GLOW di hari raya!! Sebenarnya kawan saya Puteri (ketika itu belum menjadi upline) sudah beberapa kali 'meminang' saya untuk memulakan Shaklee tapi mungkin seru belum sampai, saya pun tak betul2 ambil kisah dengan 'pinangan' tu.. hahaha.. tapi mcm yg saya kata, bila Allah dah buka jalan.. dibukakan hati saya untuk kembali melihat 'PELUANG' itu... Perancangan Allah adalah sebaik-baik perancangan kan? digerakkan hati saya mengambil risiko membuat rumah, kemudian dinampakkan peluang Shaklee pula.. SUBHANALLAH...


Saya sebenarnya, ego jugak nak menyerah terang-terangan kat Puteri, Jadi apa yg saya lakukan? saya mesej dia through Gtalk, saya kata nak order GLA Complex... pastu saya tanya dia,

"betul ke bleh glow glow raya nanti?" (masa tu raya tinggal 2 minggu je lagi). 

Dia cuma gelak2 kan saya, saya rasa dia pun tau, saya sendiri pun tau 2 minggu is too short kot nak tgk kesan kat muka saya yg dah lama sangat kusam tu! hahaha! Lepas dia gelak, saya pon gelak2 berseloroh kat dia, 

"Kalau muka aku glow raya nanti, lepas raya aku mula bisnes!" 

Ha nampak tak? hahha punya la ego nak cakap nk bisnes tu, kias2 la pulop!! LOL! pastu dia kata, 

"Ha OK! lepas raya kang aku follow up!"


Hahahahah.. jadi, lepas tu saya betul2 berfikir, saya ada sebulan untuk betul2 fikir sama ada nak seriously go for Shaklee bisnes ataupun nak cakap kat puteri, "ek eleh tak glow punnnnn".

Gitu.



Beberapa minggu lepas habis bulan syawal kot..  eh ke lom habis pun syawal tu.. saya dok tunggu2 gak mana la puteri ni takmo follow up ke wakakakakkaa see???? EGO??? nak gak tunggu orang tanya?! LOL! dan sebagaimana Allah dah tentukan mungkin... memang akhirnya Puteri mesej saya dan tanya, 

"amacam muka glow tak?" hahahahah!!


Well, honestly frankly speaking.. muka saya perlukan 4 botol GLA kot, bukan 1 botol.. tapi saya jawab dengan yakin dan happy,

"Daaahhhhhh!!!!"


.. and the rest is... history!!! 


Kini, hampir bertemu ramadhan lagi... 
Alhamdulillah, rumah saya pun dah siap dan dah pun saya duduki.. 
bsines saya pun semakin berkembang...
semangat saya pulak tetap panas membara ...
untuk terus meroket ke bintang! FLY AND SUCCESS, FLY AND SUCCESS!!!!
dan bersama2 group saya, kami akan FLY AND SUCCESS TOGETHER!!! (FAST!) 

Tambahan: Alhamdulillah, lepas tu saya konsisten ngan GLA.. muka ada perubahan sikit, tapi yang best epas tu rezeki lain plak rupanya Allah nak beri.. cahayamata ke-5 sedang kunantikan.. I LOVE GLA COMPLEX! Memang saya perlukan GLA Complex pun untuk menyeimbangkan hormon saya.. 


Jika anda seperti saya, yang sedang ak boleh duduk diam berfikir bagaimana nak tambahkan sumber pendapatan, mungkin sebab itu anda membaca entry ini.. mungkin ini jodoh kita, untuk meroket ke bintang bersama-sama...

Hubungi saya...
FARA 0192390107

Mengapa pilih Shaklee
Inilah GLA Complex. Produk yang memberi seribu satu cerita kepada saya. 


No comments:

Post a Comment

Popular Posts