Friday 7 September 2007

Imbas Kembali

Sekitar 20 tahun yang lalu ...

Di dalam sebuah sekolah rendah ...

Masa tu aku memang ler hampeh sangat dalam bahasa inggeris, sekarang ni, hampeh le gak tapi dulu mmg consider tak paham sepatah haram apa pun bahasa omputeh nih ... sekadar tau I Love U je la kot .. ekekeke ..

Then, masuk sekolah rendah darjah 1 hingga 3, cikgu tu mengajar bahasa inggeris ngan menggunakan bahasa melayu, boleh? kitorang layannn jer la kan .. aku pun lupa apa ntah syllabus masa tu .. tapi yang aku ingat, masa darjah satu, aku suka sangat masuk kelas bahasa inggeris sbb cikgu tu suka bercerita ... apa2 cerita pun aku suka, even though pasal ayam je pun ... tapi, dia citer in BM rasanya ...

So, bila darjah 4, kelas kitorang dapat cikgu bahasa inggeris baru, namanya cikgu Rosnah ... cantik orangnya .. macam baru lepas grad je la kot, ... so, kitorang as usual la ingatkan dalam kelas walaupun subject bahasa inggeris, sure arahan cikgu akan bagi dalam bahasa melayu ... tapi, dengan cikgu Rosnah ni, meleset tekaan aku ...

Masuk je kelas, terus dia speaking tanpa pedulik yg kitorang ni faham ke tidak .. harus lah kitorang menganga je ... tapi tetap diam .. well biasa ler budak kampung kan .. takut gitu nak bersuara dalam kelas kalau tak disuruh .. so tak paham pon layannn jek ... ekekeke

Tapi, maybe dia perasan kot ke'blur'an kitorang, so dia pun cakap melayu ...

"ok, cikgu nak kamu semua bagi tau cikgu dalam bahasa melayu apa yang cikgu cakap kejap lagi, siapa tahu, angkat tangan ye ..."

Semua kata okay ... setuju le kan ... walaupun memasing hati berdebar2 tunggu apa la yg cikgu nakc akap ...

" OK class ... I hope you are ready to start our lesson today"

Gulp!! alamak.... serious, betul2 serious aku tak faham apa makna 'lesson' tu ...aku cuma tau nak nak start something .. tapi aku taktau apa isi penting ayat tuh ... alamak... then ada sorang member aku angkat tangan .. .errmmm aku plak ... errr ... aku rasa, dalam kelas tu, aku antara top student gak le kan .. so, aku rasa macam aku punya ego akan jatuh ler kalau aku tak angkat tangan kan ... so, demi menjaga ego, aku tak fikir2 panjang .. terus angkat tangan ... aku tak kisah pun sama ada aku sure ke tak jawapan aku betul ke tak ...

Then cikgu tu jalan ke arah aku ... aku dah berdebar tapi still buat muka macho, control je konfiden semacam .. pastu, bila dia tgk aku konfiden semacam, dia beralih plak ke member aku tadi ... dia tunjuk, dan suruh member aku ni jawab ...


"Saya harap kamu sudah bersedia memulakan pelajaran hari ini"


so saat itu gak aku confirm jawapan member aku tu betul! (maknanya aku tau la gak kan? kalau x, takkan aku tau dia jawab betul kan?) Dan aku sangat gembira kerana dia betul!!!! sebaabnye, lepas je dia tanya member aku .. dia tanya aku pulak apa maknanya .. and aku jawab ..


"I have the same answer, teacher.." wakakakakkakaka!!!! serious, masa tu aku terasa amat berterima kasih kepada member aku tuh sebab bagi jawapan betul sekaligus menyelamatkan aku ....


"Thats right" kata cikgu Rosnah....


Dan sejak hari tu, cikgu Rosnah dah cop kitorang as terer english ler ... wakakakakak... tapi, honestly, mmg ler antara yg lain kitorang pun yang hebat ekekekekeke ...


Pastu, bermula la belajar dalam kelas in full english ... and atas kepoyoan aku dalam kelas, Cikgu Rosnah pilih aku utk wakil sekolah ke pertandingan bercerita antara kelas, which aku menang dan terus aku wakil sekolah, which aku kalah. Well ... at least la kan .. pada aku, tu semua sbb tak cukup preparation .. kalau cukup, harus aku memang tuh akekekekekek!


OK, back tu my fren yg dah menyelamatkan keadaan tadi ... mmg ler aku ngan dia kira mcm rival le gitu kot .. tapi biasanya dia la menang .. sebab dia ni pandai dan rajin .. tak macam aku, aku pandai tapi malas .. wakakkkaka! so of course la kalau dalam kelas, macam boleh teka, dia no. 1, aku no. 2 .. susah sgt aku nak potong dia ... aku kena potong dek orang lain tu ada la beberapa kali ... biasa la meks kan tak fokus ...


Selain dalam study, dia ni pun hebat gak dalam seni..pelik pulak aku, macam otak dia ni dua2 leh pegi, maths n science power, art pun power ... art tu dalam seni lukis dan jugak seni menulis ... aku plak, err ... maybe ingatan aku je la kot yg baik kot ... bab2 seni lukis mmg hampeh, bab2 menulis pon tak power, bab2 maths pon slow, bab sains plak salu confuse, bab muzik plak, periksa rekorder dapat D .. ekekeke .. so maybe kepandaian aku tu sbb aku mudah ingat apa cikgu ajar dalam kelas, and aku punyer last minutes study tu berkesan sbb aku pengingat ... well itu dulu okayyyy ....


Tapi, itu tak menjadik alasn utk aku rasa rendah diri ngan dia .. aku cuma rasa dia rival jek .. selain dalam akademik, dalam ko-kurikulum pun sama, apa je kuiz yg dia ada, aku ada, apa je pertandingan yg dia masuk, aku pun masuk .. menari ke, menyanyi ke, mengaji ke, apa2 jek la ... cuma, dalam part luar bilik darjah ni, memang aku akui le kan, nampak le aku lagi menyerlah .. well.. poyo kan .. ahaksss ...tapi still kitorang bekerja sama gak arr .. ada sekali, dia cipta puisi, then part2 mendeklamasi tuh, aku ler kan.. biasa le ratu mic terserlah sejak azali ... ekekekeke....



Then ... UPSR, result kitorang utk UPSR sama je .. 4A1B tak salah aku, which B is english la of course .. aku tatau B dia apa ... tak kisah le kan .. yg penting sama ahaksss.. and tak de org pun dpt 5 A masa tu ... adehh .. paling baik kitorang le 4A1B tuh .. sabau jek la .. sekolah i ols kan ke sekolah gred C, yg bilangan murid sangat sedikit, so mmg le sungguh glemer masa tuh ahaksss ... aku rasa, kalau kitorang pulun lebih sket, sure dapat 5A kot .. sbb kitorang tak berapa pulun maybe sbb competitors x ada .. errrmmm ... tapi, sekolah aku tu sekarang ramai jek 5A .. well bebudak sekarang kan makin pandai ...


Kitorand dapat offer form 1 kat sekolah bandar yg sama, dalam program RK. Dok kat hostel. kat situ kitorang x de la ngam sangat .. just baik mcm tu je la .. still satu kelas, dan Alhamdulillah, still rival gak .. cuma competitors memang ramai giler la.. ngan bangsa lain lagi kan .. so, masa tu, aku yag malas nih, sedikit demi sedikit agak tertingggal le daripada dia ... yg mana masa SRP, aku tatau la dia punya aggregate berapa tapi aku sure dia lebih dari aku.. .. :(


Form 4, kami dua2 dapat masuk Sekolah Berasrama penuh .. aku ke sekolah sains Johor Kluang, dia ke STF .. so mmg dia menang le dah .. and lepas tu, memang dah tak berapa tau pasal dia .. and aku langsung tak tau SPM dia berapa .. pastu aku dapat tahu dia ambik degree kat jepun ... so, sah sah ler aku dah tak bleh nak compete dia sbb SPM aku memang teruk sangat!! Semuanya gara2 aku malas tahap gaban! dapat 1st gred pon agaknyer sbb ingat2 dalam kelas je kot .. kalau tidak, harus SAP ...urghh! nyesal pon tak guna ... huhuhuhu ...


And bila dah kerja, langsung tak tau apa cerita member aku tu ...


Sampai lah dua hari lepas,entry aku mendapat komen ... yang daripada description yang dia bagi, tak syak lagi ler, dia lah member aku masa sekolah rendah dulu!!!!! YESS!!! hiksss!!! and macam dia tgh pregnant aje jugak, tatau la anak ke berapa .. aku belum call lagi ni .. sbb bz amat .... so to Ip*h, Aku happy giler dpt news dari ko, and aku tatau langsung ko jemput aku masa ko kawen .. agaknyer mak aku lupa bg tau .. ke surat tak sampai??? masa aku kawen, aku jemput ko gak kan? ke tak eh?? apa2 pun, do keep in touch ... nnt senang2 aku sms ke call eh ..


satu lagi, thanks pasal yg cikgu Rosnah tuh .. aku x pernah bgtau ko pun pasal nih ... and aku tak sure sama ada ko masih ingat tak pasal tuh .. but benda tuh segar sangat dalam ingatan aku .. well.. aku kan pengingat yang baik... ahaksss ... banyak lagi yang aku ingat termasuk pasal ehemm ehemm ehemm tuh ekekekekeke!!!!


Itu saja entry aku, mengimbas kembalik kenangan aku dan member aku :-)


Salam

2 comments:

  1. aiksss..sapa kah kawan engko itu? Adakah aku mengenalinye? hehekhek...cube tanye dia, dia dulu Shimane University ke?

    ReplyDelete
  2. Anonymous11:04 am

    naper aku ko anggap rival..? aku serba x de... kat sekolah rendah asyik kena buli and always asking why i was bullied...? apa salah aku... sedangkan masa tu umo br 7~9 thn... tapi korang pinggirkan aku... apa salah budak seusia 7~9 thn tu?
    Budak tu skrg meniti dewasa tanpa apa2.. cuma ada keluarga...
    tgazfa... jgn risau... ko skrg dah jauh tinggalkan aku kat belakang... aku minta maaf kalau aku silap sekali lg kerana muncul secara tidak diundang....

    semoga ko terus bahagian dgn keluarga dan kawan-kawan....

    *mengundur diri*

    ReplyDelete

Popular Posts