Tuesday 29 March 2016

Mesyuarat PIBG Sekolah sesi 2015/2016

Ahad lepas saya pergi ke sekolah Lydia & Idlan, untuk Mesyuarat Tahunan PIBG 2015/2016. Jangan tak caya, Lydia dah darjah 6 dan Idlan dah darjah 2, tapi ini adalah mesyuarat PIBG yang pertama saya hadiri. hmmmm teruk kan? sebelum2 ni, adalah jugak husband yang pergi.. so bila dia balik saya tanya jek apa berlaku.. tapi tahun ni terasa pulak mcm nak tgk dan dengar apa yang dibincangkan..


Saya sampai awal betul .. huhu.. sbb dalam surat jemputan kata kul 8.00 pagi.. itupun saya sampai dah pukul 8 lebih sikit.. tengok2 belum ada orang pun masuk ke dewan. ada la beberapa orang berlegar2 dan makan2 kat kantin. Alhamdulilah parents di jamu dengan nasi lemak, selain tu ada doorgift lain (then bila saya tengok dalam buku laporan kewangan, semua perbelanjaan ni pun masuk dalam bajet PIBG hehehe of course lah kan.. takkan nasi lemak tu nk datang free jek.. ) apapun syukurlah ada dana untuk organize Mesyuarat tahunan yang cukup serba-serbi (dari segi banner, cetakan buku laporan, jemputan vvip dan lain-lain bajet..)


Sementara menunggu kehadiran VIP (kenapalah VIP ada yang tak tepati masa.. byk majlis saya hadiri, VIP lambat.. huhuhu), saya belek2 dulu buku laporan kewangan. bagus jugak bendahari ni, semua perbelanjaan sangat detail laporannya nampak begitu telus gitu. Akk yang duduk sebelah saya kata, bendahari yang sekarang ni mmg lebih teliti dalam membuat imbangan-duga ... 


Pukul 9 barulah VIP sampai, disambut dengan paluan kompang. kemudian ucapan YDP PIBG, diikuti oleh ucapan puan guru besar dan akhir sekali barulah ucapan VIP. Saya sebenarnya mmg suka dengar ucapan kalau ada acara sekolah huhu sbb tu takmo lepaskan datang awal. VIP ni dari kolej antarabangsa yayasan melaka. Not bad ucapan dia.. walaupun memang ada berbau sokongan kepada kerajaan (saya ok je saya mmg bukan penggemar politik), tapi semua isi yang beliau sampaikan pada saya adalah bernas.


Antara yang saya ingat ialah .. betapa pentingnya untuk kita sama-sama menguatkan diri dalam 3 perkara:-
- Menahan Serangan ke atas sistem kekeluargaan - kita disibukan ke arah hal-hal lain selain keluarga. Contoh terdekat adalah media sosial yang membuat kita dekat tapi jauh dengan keluarga

- Menahan Serangan ke atas sistem pendidikan - tiada lagi rasa hormat kepada pendidik

- Menahan serangan untuk melupakan Sejarah - (yang ni dia mcm ke arah mengingatkan kita pertolongan kerajaan kepada pendidikan sejak dahulu...) errmmmm... personally pendapat saya, betul la mmg kerajaan memainkan peranan dalam membantu pendidikan awal kita.. maklum lah dulu mmg semua pun sekolah kerajaan, mana lah ada sekolah swasta.. tapi kerajaan kena terima perubahan lah kalau nak terus mendapat rasa terima kasih rakyat.. jgn asyik leka dengan pencapaian dan jasa berpuluh tahun dahulu sedangkan semua tu bukan lah sesuatu yang tak lekang dek panas dan tak lapuk dek hujan. PERUBAHAN SEDANG BERLAKU so semua kena adapt to the changes - and eventually bukan adapt sahaja tapi turut bersama melakukan perubahan.

ekekeke...

tapi all in all, saya suka dengar cara dia berucap. memberi semangat! kalaulah saya ada skill tu kan best!

Habis dia berucap ada persembahan tarian oleh anak2 darjah 3.. ololo comel2 nari lagu Nirmala. acik pun terikut2 nyanyi ekekeke.. acik teringat zaman acik aktif di pentas dulu awww ekekekeke...

Then baharulah mesyuarat bermula.. kul 11!!! OMG! perut acik dah keriuk keriuk! ekekkee.. tapi acik tunggu jugalah nak jugak dengar usul-usul mahupun komen2.. acik sendri takde usul pun huhuhu.. acik ni mudah berpuas hati kot. LOL.

Tapi highlight of the day .. ada sorang parent yang agak tak berpuas hati ngan jadual anak dia yg ketat. detailnya takyah la acik tulis sini.. agak panas bila seorang lagi parent membankang.. hmmm maklumlah, tak semua perkara kita boleh dapat persetujuan, ye tak?

kesimpulannya, saya seronok hadir ke mesyuarat tu. Lagi pulak sebab saya dapat hadiah cabutan bertuah sekotak coklat! ehehe.. saya stop sini lah dahulu ye.. lain kali sambung lagi, in shaa Allah..




1 comment:

  1. first time baca parent yang excited and happy dengan mesyuarat PIBG. biler attend perhimpunan cemnie pon dengar speech gitu2 je hak hak. baeklahhh lepas nih akan set pangai yang lebih positif. inspired!

    ReplyDelete

Popular Posts