Monday 26 January 2015

Pisang goreng cicah sambal kicap

Orang Johor memang dah tahap wajib tahu lah cara makan pisang goreng cicah dengan sambal kicap ni. Dulu masa saya belum pernah merantau ke luar dari Johor, saya anggap cara makan begitu memang diketahui seluruh Malaysia. Hehe minda sempit, pada saya, apa yg saya lihat di kampung saya mesti ada di luar dan apa yg ada di luar adalah apa yang saya nampak di kampung saya. Kecik pemandangan kan? Bila dah bercampur dengan kawan2 dari negeri lain baru le tahu mereka tak familiar dengan pasangan pisang goreng dan sambal kicap ni. Bahkan sambal kicap mereka pun tak sama dengan sambal kicap saya.


Kalau uols nak tau, sambal kicap adalah antara menu pertama yg mak saya ajar di dapur selain sambal belacan, asam pedas dan nasi. Hehehe. 

Darjah 4 kot mak dah mula kasik saya peluang menumbuk cili di lesung batu. Ini resepi sambal kicap yang mula2 mak ajar kepada saya. Setiap kali dapat assignment buat sambal kicap, itu je sukatan yg saya ikut.

Bahan dan cara buat sambal kicap johor style:

  • Cili padi 10 biji (campur hijau dan merah)
  • Gula satu sudu makan
  • Bawang putih seulas
  • Kicap manis secukupnya.


Masukkan 3 bahan pertama tu ke dalam lesung dan tumbuk sampai lumat. Lepas tu masukkan kicap secukupnya. Tak reti nak explain secukupnya tu camne. Hehehe.. Tengok je la dalam pic tu. Tak perlu campur air kerana nanti cair, tak sedap dicicah. Likat2 gitu bila dicicah akan melekat pada pisang.. Yummmm... Hidang bersama teh-O panas bersama keluarga waktu sarapan pagi atau minum petang. Yummm!!


Pisang pulak, saya suka pisang raja, pisang nangka, pisang awak dan pisang tanduk! Saya salut dengan tepung gandum, garam dan air sahaja.. Tak perlu tepung beras dan kunyit mcm yg selalu gerai buat.


Pendek kata, kalau nak compare dengan pisang goreng cheese segala bagai tu, pisang goreng cicah sambal kicap adalah paling WIN sekali!!!!
P/s: sekarang saya lebih suka guna chopper je gantikan lesung. Chopper tau, bukan blender. Kalau blender kena letak air plak.. Kurang dah original dia tu ...Hehe chopper dpt kurangkan risiko tangan pijar selepas menumbuk. Tangan pijar tu dh biasa sgt masa kecik dulu. Mak saya pernah sambil berseloroh bagi tips takmo pijar tu .. Ekeke tapi takpe la x sesuai nk share sini eekekeke.. Tapi kalau pijar juga, teruslah rendamkan tangan ke dalam beras. Hehe..


Itu sahaja perkongsian resepi ringkas dari saya! Selamat mencuba :-)


*notakaki fakta kesihatan:
- pisang goreng adalah lebih tinggi kalori berbanding pisang masak yg tidak digoreng
- penggunaan minyak masak (yg baru) bebas kolesterol adalah lebih baik.



pisang nangka ni dari pokok pisang mak mertua sebelah rumah... Alhamdulillah...

No comments:

Post a Comment

Popular Posts