Saturday 20 September 2014

Sekitar Majlis Akikah Dyan dan Wedding adikku

23 Ogos 2014 lalu (Sabtu), satu-satunya adik saya telah selamat melangsungkan pernikahan dengan wanita pilihannya, Alhamdulillah.. pernikahan dijalankan di rumah pengantin perempuan di Temerloh Pahang. Saya tak dapat hadir sebab baru 3 hari melahirkan Dyan Halina. Sebenarnya saya lega juga sebab dah selamat bersalin, sebab kalau belum bersalin, dilema la jugak, nak pergi mcm dah sarat sangat, tak pergi macam tak syok plak sebab adik sendiri kan.. so Alhamdulillah le dah deliver so memang sah sah takleh pegi hehehe... 


Majlis menyambut menantu belah keluarga saya (pengantin lelaki) pulak di adakan kampung kami di Batu Pahat Johor pada 30 Ogos 2014 (Sabtu). Saya balik ke kampung pada hari Jumaat, tak dapat nak balik awal dari itu sebab Lydia masih bersekolah dan ada exam pula tu. So Hari Jumaat tu adalah hari berpantang ke-9, Alhamdulillah selamat perjalanan balik ke Johor smooth je walaupun trafik agak sibuk, maklum la weekend panjang sebab cuti sampai Isnin (Hari Merdeka).


Sempena majlis adik saya Sabtu tu, saya pun turut serta buat akikah dan potong jambul baby Dyan Halina. Alhamdulillah dah tumbang seekor kambing untuk akikah.. Majlis potong jambul buat pagi Sabtu tu, pukul 9 mula dengan Khatam Al-Quran, berzanji dan marhaban. Khatam Quran tu untuk Lydia, Dahlia, Aliff dan Azizi (anak2 buah saya, cousins Lydia). Selesai berzanji baru lah bawak Dyan keluar untuk marhaban dan potong jambul. Lega saya bila dah selesai, dalah pukul 11 gitu majlis selesai.. :-)


Lepas tu, ramai jemputan datang, orang2 kampung dan saudara mara. Memang ramai lah sebab mak dah lama tak buat majlis kawen. Last sekali masa majlis saya, 11 tahun lepas hehe.. lama tu.. adik saya ni pulak bongsu, tu yg ramai tu.. walaupun banyak jugak clash ngan majlis2 tempat lain, Alhamdulillah tetap ramai... Saya memang geram jek sebab duduk dalam rumah je.. hehe tapi say angelat2 gak.. takde nya saya dok diam .. kejap2 saya ke depan lepak2 layan tamu, kejap2 ke dapur tgk baby.. seronok weh jumpa org2 yg dh lama x jumpa.. Ramai jugak yang terperanjat bila tau saya ada baby baru.. ada yg kezut dah baby ke-5 dan ada yg kata amboiiii ko ni tak mcm dlm pantang padahal baru 10 hari.. hahaha saya gelak2 je lah.. tatau dorang ni menyindir ke ikhlas ke, saya sangka baik je lah.. dah memang saya sihat wal'afiat kan.. takkan nak baring atau duduk2 sahaja.. bila badan cergas, buat le cara cergas, asalkan tak over sangat sampai membahayakan diri kemudian hari kan.. setakat jalan2 pastu duduk2 ok kot... cuma bab borak suara kuat dan gelak tak hingat mmg tak dapat ku mengontrolnye deknon! haha tak pe kot no!


Alhamdulillah.. Selamat pengantin Baru saya ucapkan kepada adik saya hamidy dan isterinya Hanna.. semoga berkekalan hingga ke syurga dan semoga dkurniakan zuriat yang sihat2 dan baik2 belaka... amin..

jom layan pic jom! :-)

Potret keluarga pertama selepas lahirkan Dyan.. kamera takde bateri, so snap dengan phone je. janji ada pic, bukan senang nak suh bebudak (esp. the boys tu) nak dok diam. tgk abang Lan tu dah monyok dah sbb saya kacau dia nak bermain ngan cousins.

Saya dan anak buah saya yasmin. Nasib baik le ada Yasmin ni, sebabnya dia lah yg saya tugaskan amik gambo2 yg diluar batas saya hahaha.. maklum la makcik dia ni dalam pantang nak pi tanah kang mak marah, so dalam rumah ku snap, luar rumah, dia la snap.. pic ni kat beranda ye uols.. bukan kat luar rumah ahakss.. nih la muka org kata tak mcm lepas bersalin ni.. kihkih ni muka eksaited jumpa kawan2 lama dan sedara mara!

Lydia tengah baca surah2 lazim.. Alhamdulillah..

Dyan Halina sementara tunggu nak di potong jambul, Alhamdulillah dia tak cranky hari tu.. lagi la aktif mak dia ke sana sini.. ahaks!

Lydia (10), Dahlia (11),  Aliff (12), Azizi (13) before mula khatam


Ini mak saya, atau anak2 saya panggil dia 'nyai' nenek dalam bahasa jawa! :-) seronok la nyai, dapat cucu baru, dapat menantu jugak! Alhamdulillah..

Cikgu Rahimah (cousin saya) ketua kumpulan marhaban tengah potong rambut Dyan..

Kumpulan Marhaban - antara yang dapat di snap

Saya, suami dan Fahren


Pic beso: Perkarangan depan rumah pada awal pagi
Pic kecik2: Semasa majlis.. Alhamdulillah lancar.. hujan sikit sebelum pengantin diarak, tapi tak lama.. yang best, cuaca jadi redup .. :-)

Selamat Pengantin Baru Midy & Hanna!!!


1 comment:

  1. lawa sgt jubah tu, dalam gambar menyerlah sungguh!

    ReplyDelete

Popular Posts