Tuesday 3 July 2012

Satu Purnama Sudah Berlalu..

Hello!

dah July? huhuhu.. semalam aku tanya Lydia, "sekolah lydia takde sports day ke?",

jawapan dia, "tak ada kot mak.. dah nak bulan December ni.." aku marah le dia.. baru je july apa plak december perginya.. dia kata ye la mak, july, aug, sep,oc,nov, december.. kan dah dekat tu...
"ada plak gitu.. org cakap dah dekat tu kalau bulan depan tu december.. hishh.. "

huhu.. confirm cik kak tu lom paham...

anyway, dah sebulan lebih aku cuti.. kejapnya masa berlalu.. kan? Alhamdulillah masa berpantang smooth je.. 2 minggu pertama tu duduk dengan MIL. hari ke-2 daleela lahir tu, lepas discharged terus ke umah MIL.. then hari ke-3, mak bidan datang rumah .. urutkan aku and daleela sekali.. kali ni berurut 5 kali je.. tak mcm before2 ni semua 7 kali..

Susu start kuar banyak bila dah 2 kali diurut.. bengkak, tapi kali ni tak demam.. tak mcm masa fahren yang aku demam sampai menggigil2..

hari ke-3, hasben pegi JPN, daftarkan nama Hasyadaleela .. kena cepat sebab hasben bukan banyak cuti.. so sementara dia cuti, pergi lah.. lagipun nama dah ada.. huhuhu..actually nama daleela ni option ke-2. masa daleela lahir.. lepas nurse kasik kat aku, aku tgk dia merah betul.. paling merah compared to kakak and abang2 dia.. so mcm terdetik nak namakan dia Delima, sempena buah delima yg merah.. :) tapi lepas tu tak jadik, aku nk kasik nama yg lebih bermakna lah.. tapi nak dekat2 gak nak ada "D', "L" .. huhuhu kengkonon nak match ngan adik beradik dia yg lain... so datang le Daleela .. and nak melembutkan sket nama tu, tambah lah hasya.. mcm feminin sket :), with good meaning as well, inshaAllah ...

hari ke-5, mak aku kat johor buat kenduri, bila dia tanya aku nama baby dah ada ke, aku kata dah ada nama.. dia pun berhajat nak sembelih kambing, utk akikah daleela.. Alhamdulillah.. rezeki .. so kenduri akikah daleela dibuat kat johor .. aku ngan daleela kat klang.. hehehe.. 

Hari ke-8, tali pusat daleela tanggal .. lega sangat bila dah tanggal tali pusat tu.. orang kata masa tali pusat lom tanggal, adalah masa2 kritikal utk baby.. kritikal as in sensitif... so mmg kena extra care.. so bila dah tanggal,, lega lah... bila lega, hilang la stress mak.. bila stress hilang, susu pun makin laju.. Alhamdulillah.. tapi ada gak yg kata, kalau baby yg lama lom tanggal pusat, nanti dia sayang mak dia lebih, sebab mak dia jaga dia betul2 lebih lama.. hehehehe... macam2 kan.. tapi doa aku, anak2 akan sayangkan ibu bapa dan hormat sesama makhluk dalam dunia ni... tak kira lah lama or kejap tali pusat tu ada. kasih sayang aku sama je untuk semua anak2 aku.. inshaAllah..

Hari ke 12, nenek belah klang plak berhajat nak buat kenduri .. oleh kerana akikah dah dibuat kat johor, so nenek Klang buat pulak kenduri cukur jambul.. tentulah dengan niat bersedekah.. (sedekah sekurang2nya sama nilai dengan timbangan berat rambut bayi) .. Alhamdulillah, rezeki jugak utk daleela.. :-)

Hari ke 18, kami bawak Daleela balik Johor, jumpa nyai (nenek dalam jawa) johor plak.. kat situ 2 hari, pastu balik Klang lagi .. takbleh lama sbb lydia dan idlan kena sekolah..

Hari ke 24, kami bawak Daleela ke klinik An-nur kat Meru, untuk berkhatan.

Hari ke 27, bapak decided nak cukur semua rambut Daleela, supaya senang nak bersihkan kepingan2 kulit (sel-sel mati) kat kepala Daleela. juga mak aku suka bagitau dalam bahasa jawa, "Hilang bajang sawane, garek warase" maknanya, buang semua sakit2 or sawan2 dari dalam perut, tinggal yg sihat2 saja.. hehehe..

Hari ke 31, kami bawak Daleela ke DEMC, berjumpa dengan paed dia, Dr, Koshy utk. follow up checkup sekali dengan ambil injection imunisasi.... at 1 month, Daleela dh 4.15 kg .. semangat! :)

hmm gitu lahhh sebulan berlalu dlm masa berpantang ni .. :) Now daleela dh makin sihat..susu makin kuat.. yg kelala tu, mcm berlumba2 berebut2 dgn pump. tgh2 lena dia tido, bila aku start pegang pam jer, terus dia bunyi.. huhuhu.. so, bermula lah kembali my breastfeeding journey :) happy sgt dpt peluang lagi.. kali ni harapan tinggi smoga dipermudahkan.. ameen..

sekian, update sebulan Daleela :)


bye! :)
 

2 comments:

  1. comel sgt hasyadaleela. nama dah la dekat je dgn abg hayl. nanti boleh kawan2 yea... ;)

    luv from auntie yg takde baby girl! gerammm!!!

    ReplyDelete
  2. holo holo daleela rmbt dah licin. skang dh start tumbuh blk lom?

    alhamdulillah cam snang je kak fara punye experience lps branak this time. siap leh ulang alik gi johor 2x lak tuh ekekeke. susu pon kuar cepat dah leh wat stok! hope sol pon murah rezeki camtuh jugak nnt :)

    ReplyDelete

Popular Posts