Friday 2 April 2010

Rutin berubah bila anak bertambah ...

nowadays Lydia nak bawak bekal to school so i hv to prepare breakfast lah so leh dpt bekal utk dia gak. menu depends kat mood aku dan masa aku le .. kengkadang simple esp. bila Fahren nk berlama2 plak menyusu. Standard sarapan mcm masa aku kecik2 le .. jemput2, lempeng, nasik goreng ... Pagi tadi, aku just goreng pisang jek ..


Rutin harian aku dh berubah sket sejak fahren lahir, esp lps aku decide to exclusively BF him. Mcm yg disyorkan by experience BF mommies, aku kena la berdisiplin and stick to the same schedule utk mengepam. schedule aku so far siang 3 kali 10am, 1pm and 4pm .. and malam 11pm before tido, then hv to wake up around 3am .. tp byk kali gak aku missed kul 3 am tuh esp. bila fahren dh bangun menyusu kul 2 ..mmg aku terus terlajak tido sampai kul 5 bila again dia nk susu ...



and my day will starts right after tht .. wat bfast, gosok baju, ngan nak prepare all the bags. 3 orang ada 5 beg, boleh? huhuhu .. 3 beg baju, 1 beg skolah and 1 beg EBM. kalau aku rajin aku prepare le malam before tido tp biasanya mlm aku lupa dok melayan dorang... Idlan plak aku dh start mandikan dulu before ke nursery .. senang sket semua gi fresh kecuali baby aje lah mandi kat taska, kesian lah pagi2 nk mandi sejuk .. kejut idlan tader prob coz dia bangun masih senang ..ala, kan ada stage yg budak senang bangun .. huhuhu .. stage lydia snag dah agak liat .. idlan pun jenuh kejut kakak dia ..


"kakak, mangun lah, kolah .. lan dah ciap ni..." tu le idlan kalau dia dh siap dulu ..


gitu gini, kul 7 am baru ler settled kot and masa tuh ler fahren bangun lagi .. masa tu aku kasik susu direct feeding sampai kenyang kul 7.30 gitu dorang gi nursery ngan hubby ... camtu ler kekdahnyer .. lps 7.30 tuh le masa aku nak kemas2, sidai baju bla bla bla kerja2 org pompuan le kann ..yg pelik, walaupun malam kurang tido .. still siang aku tak bleh tido walaupun budak2 tak ada ... penangan online huhu ..



and next week aku dah masuk kerja .. and i know the routine has to be as above jugak .. cuma after 730 tuh, instead of wat kerja2 rumah, aku kena lah bergegas ke opis .. adeh! yg aku risau, boleh ke aku maintain jadual pam tu? biasanya aku bz sokmo kat opis .. sampai opis duduk le depan pc tuh wat kerja tak sedar dah lunch hour .. hmmmm aku kena wat reminder kat pc ler .. and need to talk to my team lead hope he understand ..



tapi frankly speaking, aku rasa seronok ngan rutin ni :-) .. memula mcm kelam kabut gak nak adapt .. rasa mcm tk cukup2 time . tapi alah bisa tegal biasa .. lama2 aku rasa mcm best gitu wat benda2 nih utk family ... and bila ada yg tanya aku, tak nak amik maid ke .. aku kata, lom lagi lah .. so far still leh manage .. rumah kadang2 .. erkk.. selalunya mcm kapal karam tapi bukan lama nak mengemas tuh .. and rasa puas hati bila sendiri kemas walaupun maybe tak kemas mana ekekke!


opss.. sorry sgt if lately manjang asyik2 BF asyik2 EBM, asyik2 pam .. hahaha! tapi aku mmg sgt excited pasal improvement ni .. aku tak nak lah over sgt talk about it .. blog aku ni bukan blog ibu2 sgt pon .. tapi u ols, pls bear wif me ok? aku cuma nk share keterujaan aku jek .. korang layan jek la ekhkehkeh!

No comments:

Post a Comment

Popular Posts