Thursday 15 April 2010

Kesal

sejak masuk kerja, aku balik on time almost everyday. sharp pukul 6 aku bangun tinggalkan meja dan gi amik susu dlm fridge and gegas2 jalan tanpa control2 laju jek ngan kasut buruk aku tuh .. sampai parking dah around 6.15 gitu terus lah aku memecut .. tapi kereta skang tgh problem ngan RPM ..susah betoi nak pecut ..asyik terkedek2 jek..kengkadang enjin mati .. worse, masa tgh jammed2 tuh ler enjin mati ..arrghh aku tak kisah and takder rasa panik dah.. aku pun now dah tak pasang aircond dalam kereta sbb nak kurangkan mati enjin tuh .. nak kena tunggu wekend baru nak bawak gi workshop or maybe nak kena gi proton nak set bali RPM tuh .. tak pasang aircond and pasang radio pun kuat2 lah sbb nak lawan bunyik2 kenderaan lain.. resultnyer kepala jadik sakit la pening la sbb radio kuat ..ok itu tak per..sampai je rumah ngan jem nyer ngan kadar pecutan pon tak membantu..biasanya paling awal aku sampai is 7.20 kot .. kebiasaannye 7.45pm.. aku kena berkejaran n tak sampat nk singgah2 beli2 food or pasar malam nk belek2 tudung ke dvd ke .. takder dah sumer tuh .. aku terus direct balik ..


sampai jek rumah fahren mmg terus jek rengek2 nk susu .. laki aku kena cool kan dia dulu kasik can aku mandi2 solat sumer .. biasanya kul 8 baru settled and aku susukan fahren, while hubby gi hantar Lydia iqra...and balik dari iqra tu normally fahren dah tido, so aku continue ngan tugas2 mengemas2 membasuh2 bagai (tak bestnyer pasal guna EBM nih ialah BANYAK PLAK botol2 nak kena cuci dan lps tuh kena strilized .. jenuh gak tuh ... so selalu dia beli lah food siap2 for dinner .. frankly speaking sejak masuk kerja aku mmg lom pernah masak dinner ... ada ke yg nak kata aku malas? ahkak redha u ols! hahaha

So gitulah biasanya ..

Tapi semalam laki aku demam .. and aku stil balik mcm biasa sbb kebetulan le plak production issue jadik masa aku tgh nk angkat beg .. dah ler arun dah start cuti so tader orang .. aku terpaksa stay jugak kejap .. around kul 6.45 baru aku balik .. kul 8 baru sampai umah ,, rutin biasa sama kecuali instead of aku bangun bila fahren tido, aku pun tertidur sama coz rasa letih ya amats .. itu satu, then hubby pun, dgn demam2 tuh dia stil hantar lydia iqra tapi dia tak beli food and balik terus dia pun resting and tertidur juga. AKu tak sedar apa2 sampai lah pukul 10 kot aku terbangun and tengok lydia dan idlan masih belum tidur dan bermain2 .. lydia dok main tulis2 and idlan dok main ngan set ultraman dia .. aku terus tanya lydia whether dh siap ke kerja skul dia and dia kata dah.. hmm kesian nyer sure dia buat sorang2 takder sapa tgk .. biasanya tuh aku dok sebelah dia or bapak dia dok sebelah dia tgk dia buat homework .. so aku just cek jek and betul dia dah buat .. then aku tanya dia kenapa main2 lagi, kenapa tyak tidur kan dah pukul 10?

dia jawab,

"mak, sebenarnya Lydia lapar ... " and Idlan mcm biasa, ikut jek kakak dia kata apa ..

"mak, Lan nk makan .."

Ya Allah .. terus aku rasa sangat sangat sangat guilty .. aku tidur and biarkan je budak2 tuh lom dinner pun, apa punyer emak ler! urgh! nak masak pun dah kul 10, nak mintak hubby kuar beli food pun aku kesian tgk dia tak larat .. kalau dia larat for sure dia dah singgah beli food .. so mmg aku ler yg bersalah ni .. so aku bagi dorang makan roti ...

terus rasa mcm nak berenti kerja ..


Sekian.




8 comments:

  1. Hmmm....perasaan yg sama aku rasa tatkala ini. Dengan keja kat opis yg tak menentu...Kerja skolah anak2 lagi. And worst case scenarios...bile dorg lapar tu...arghh..mmg guilty ++.....Tapi debts yg byk ni...aku kena peruntukkan for 5-6 years lagi baru bole berenti....

    ReplyDelete
  2. ya allah, kesiannyaaa budak2 tu kan. tapi tu lah, ko pun dah tak terkejar2 dgn masa. i can imagine how penat u are.

    dlm kes ini, aku tak akan kata ko malas! hehehehe

    ReplyDelete
  3. Be strong..Kebetulan time tu , laki ko pun tak sihat. Ko pun berkejar nak balik...Tak selalu pun kan. Esok esok ok lagi la tu.

    ReplyDelete
  4. kesiannyer kak fara. nih yang tada anak lagik ni pon kengkadang balik kalo dah penat sangat trus tido flat. tak makan pon takper. kalo dah ada anak lagik jenuh nak prepare itu ini. huuu takleh nak imagine!

    insya Allah dipermudahkan lagik urusan kak fara lepas nie. mana tau dapat rezeki tukar kejer lagik dekat and 9-5

    ReplyDelete
  5. Alahaiiii begitu skali penangan keje kannn kak fara..betul soul ckp tuu..sanggup tdo trs xmkn! i pon xleh bayang la cane kalau my turn dtg nnt..harap2 kita sume kuat dan tabah hadapi segala kesukaran yg mendatang..Aminnn...

    Kak Fara,
    D percaya ganjaran atas segala kesabaran menjaga anak2 ni adalah anak2 yg soleh n solehah dan berjaya dunia akhirat...InsyaAllah..

    ReplyDelete
  6. Pengajarannya ialah balik awal. Kalau balik lewat, bagitau @ call dulu.

    ReplyDelete
  7. Anonymous1:24 pm

    HI fara,

    itu semua cabaran... U bertuah sebab husband u OK. It's a normal tengah2 susukan anak ngan mak dia sekali tertidur.

    Normally yg i buat, make sure kat rumah ada roti ke, scramble eggs, Mee sanggul ke (or megi tapi jgn taruk perencah dia, biasanya saya gantikan dgn kiub megi ayam or tumbuk udang kering+sosej), benda2 yg senang & cepat nak masak so tengah2 malam ok kalau dah terdesak hehe

    ReplyDelete
  8. Anonymous9:41 am

    baru baca ko punya blog fara..heheehe..biasala kita dah letih kan..menyusukan anak mmg letih...aku dah 3 kali reject promotion sbb ni lahh..promotion kena gi KL...aku choose family la..kat sini
    (seremban) kol 6 aku dah boleh sampai rumah..anyway back pd citer ko lah..ko buat stok yg boleh masak segera la..aku kalau kronik (either bz atau malas) aku masak tomyam + grg ayamas..itu je..tomyam tu takat carrot+fisball pun budak2 dah suka..-faziana-

    ReplyDelete

Popular Posts