Wednesday 7 April 2010

kerja lagi

Hari Isnin lepas, aku masuk kerja lepas 61 hari bercuti. 60 hari maternity, 1 hari aku tambah sbb nak start on Monday.


Pasal kerja .. ok lah tak banyak pun yang aku nak kena catch up .. ada gak issues yang sejak aku lom cuti sampai la aku dah habis cuti still lagik ada and aku gak kena sambung .. hampeh! Some users are just tooo demanding sampai tunggang terbalik nak meet their requirement .. By Tuesday, aku dah rasa mcm dah kerja sebulan jek .. ok thats about work ..


mcm yg aku mentioned before, kali ni aku akan terlebih busy kat opis memandangkan aku kena ada schedule utk nursing. Maklum lah now am a nursing mother! cewah poyo noks! pagi2 aku dtg, terus gi kat iris, our dept's MO and asked her is thre any nursing room for nursing moms .. and jawapannya adalah mengecewakan aku .. TAK ADA .. aku pelik jugak, masa kat bangunan lama, kat CP tuh ada plak bilik tuh .. but kat LYL nih tadak la plak .. hmmm maybe i shld ask for one? urghhh lemah aku bab nak mintak2 nih .. huhuhu takut lah takuttt!!

So kena lah aku menumpang kat surau .. tapi dah memang nasib tak begitu menyebelahi aku .. surau rupanya takder power point!!! and pump aku plak takder batteri operated .. jadiknyer, hari tuh aku pun pump guna manual .. aku sedih giler .. huhu tapi tabahkan hati jugak demi nak kuarkan susu .. tapi, memang MIRACLE lah .. kalau kat rumah, aku pump guna manual takder nya nak kuar .. tapi kat situ, aku dapat 7 oz per session .. aku rasa best giler .. cuma panjang la sket masa tuh .. tp tak per lah .. oleh kerana tu, aku ubah schedule yg aku plan .. daripada 3 kali sehari, aku jadikkan 2 kali je .. pagi around 11.30 (then sambung lunch kul 12) petang plak kul 4.30 ... aku dah bgtau team lead and dia amat understanding ..Alhamudulillah ...


ok, aku ni kan jenis yg tau, tapi malas nak prektis .. contohnya minum air masak banyak2... dari dulu pun aku tau benda tuh tapi tak denya aku minum byk air masak .. sampaikan si Anjali opismet aku nih salu jek tegur aku masa aku pregnant kenapa aku tak minum and tak makan buah-buahan ... aku mcm biasa wat dek aje lah ..


tapi now .. sebab aku tau air masak yg banyak membantu pengeluaran susu, jadik aku dgn rela hati lah minum air masak banyak2 .. tgk pic bawah ni .. before ni, sehari kat opis aku cuma minum half of the blue mug (itu mug aku kawen tuh kasik kat orang dapur huhuhu) ... tapi now, aku leh habis kan satu thumbler sebelah tuh .. 1 liter .. then malam kat rumah pon lebih kurang gitu gak aku minum .. hmmm.. kalau utk diri sendiri tak der nyer la.. tapi memikirkan anak, baru lah ada motivasi ..





Then satu lagik, oat .. sebelum ni aku try makan oat bila orang kata it helps to reduce kolestrol level la, helps to put down weight lah.. aku try tapi sehari dua pastu takder nyer nak maintain .. tapi now ... without failed aku makan oat twice daily .. pagi and malam ..mcm tak caya jek .. aku tak de la nak check kolestrol level ke apa yg penting susu mmg jadik banyak .. aku happy ngan result tu :-)


ok that's about my nursing activity ..


okeh nih pasal keperluan aku la plak huhuhu ... sejak few weeks ago, aku jadik suka giler beli tudung instant tu .. be it online, or beli kat giant, or kat pasar malam .. ekekek!


tapi ada satu yang aku AMAT PERLU beli ... (selain new perfume, new mac lipstick and compact, new modem-better if iphone) .. tapi ini sangat perlu nih ...






huhuhu! kasut aku wehh!!! nih kasut yg aku beli since aku 6 weeks pregnant last year .. and aku pakai mmg lasak habis sbb takder tukar2 pon.. belasahhhh jekk.. now belacan pon lagi cantik kan??


ok dahh itu je nak update!

7 comments:

  1. iPhone lagik penting!!! kekekeke

    ReplyDelete
  2. patut laa susu aku kering, tak makan oats rupanya... huhuhu...

    ReplyDelete
  3. waaah!! BF mommy!! i like la kak fara.. makesure perah sokmo deh, kang bengkak cam wa smpa kene bedah tu, jenuh gak aa.. 7 oz perah manual?? hebat! kak fara kene mintak room tau! jgn takut2! ntah2 sbnrnye ramai lagi kt LYL tu nak, cume takut jugak.. wha!

    ReplyDelete
  4. Esok beli kasut kat Bukit Raja sebelum pergi barbeque.

    ReplyDelete
  5. sol beli kasut bata comfit tuh tak sampai 2 bulan dah pecah. ishhh berat sangat ker cheq -.-

    ReplyDelete
  6. Anonymous11:00 am

    Hi, it's me again ANON yg dulu tu hehehe..

    Saya ni mmg excited bila ada org bercerita bab susu ibu, tataulah nape, sorrylah kalau saya terlebih huhu

    Yang paling penting utk bf mother ni, kena happy especially time nak expressing milk tuh.. kalau hati risau, marah, susu akan jadik kurang.. Ingatkan baby b4 pump so that it helps kita jadik tenang. Air mmg kena minum byk supaya susu byk jugak & kita xdehydrate.

    Actually kalau pam byk kali it helps utk production jugak. Kalau blh pam 3x sehari kat opis lagi bagus. Maybe sekrg xrasa sgt tapi bila susu dah merudum i.e bila baby dah 6 mths (or dah dtg period) normally susu akan merudum. Time tu baru kita gelabah bila stock dah kurang.. Ni fm my experiencelah.

    Kalau nak lebih motivasi, boleh chk website ni, sebab kita BF mother mmg byk cabaran...
    ww.susuibu.com

    ReplyDelete
  7. Delinn, bila ler nak menjadik nyata memiliki iphone nih!huhu

    Deo, ampeh! hahaha! ko byk sgt berlari sbb tuh susu tak mo lekat ekekek!

    Wa, iushh seram lah tingat wa kena bedah tuh . ..

    Yap?? (errkk husband i ke ni??)

    Sol, hahaha beli lain brand la .. upgred sket!

    Anon, thanks :-) susuibu.com saya rajin gak baca masa dalam pantang and ada gak le post (very) few guna nick amfarra gak .. tapi now nih katy opis mmg tader masa nak baca semua2 tuh ... just amik few url dari situ ..btw, u takde blog ke .. sure byk citer best ..

    and yup, i rasa now i dh boleh wat 3 kali sehari session .. will update later about it (happy ni!)

    ReplyDelete

Popular Posts