Wednesday 13 May 2009

anak-anak kita

Lately, Idlan suka je tido lewat. Sampai penat le nak tidokan dia. Bila ajak main2, gaya dia mcm dah ngantuk .. bila bawak masuk bilik, gaya dia mcm nak main2 lak .. pening dibuatnyer ... bila masukkan dalam buaian, mula la plak merengek2 nak kuar .. semua salah le senang kata. aku tak tau dia nak apa. kasik susu badan, tak sampai 5 minit dah dilepaskan, mcm nak main2 gak .. tapi pastu nangis lagik ..kasik plak susu botol ..pun tak jugak baik mood dia ..



tadi, dalam kul 10 gitu hubby offer tolong tidurkan idlan. Aku ok jek mandangkan aku pun lom mandi apa semua maklumle sampai je rumah, terus idlan takmo lepas. So, aku masukkan Idlan dalam buaian lah, leh hubby tolong ayun sementara aku settle down.



Aku keluar dari bilik, pintu bilik tutup rapat so tak dgr bunyi TV. Kat luar, Lydia plak nak bermanja2 .. ajak baring sebelah dia tgk TV. aku layankan dulu lah. Tetiba,


"Bukak pintu tu lahhh!!!!!"


Husband aku jerit je dari dalam bilik. Giler terkujat aku. Cepat2 aku bukak pintu bilik. Rasa membara jek ni sbb kena jerit gitu kan. tapi aku control le, aku tanya kat dia knp jerit2 gitu. Dia pun control jugak aku rasa, dia tone down suara dia, dia kata dah byk kali dia panggil aku tapi aku tak menyahut. Aku malas nak balas sbb mcm tgh hot (aku le) je kan ... tapi sedih giler rasanya nih sbb aku bukan sengaja buat2 tak dengar tapi dah mmg pintu rapat ofkos tak dgr. Aku pun diri jek depan pintu tuh, dia pun diam je tgk aku ... pastu terus aku kuar ngan rasa sedih ....


Kat luar, Lydia ajak lagi baring sebelah dia,ala2 nak pujuk aku la sbb aku baru lepas kena marah ngan bapak. Dia suh aku peluk dia tapi aku wat dono jek ... last2 dia give up, dia kata

"tak nak sudah, nanti lydia beli gula2 taknak kasik mak" kesian plak aku dgr so aku pun baring mengiring kat dia .. Lydia, mcm biasa la gaya pujukan dia tu, dok tepuk2 aku. Aku pun terus je membebel ngan suara slow ..

"mcm le tak boleh nak bangun sendiri bukak pintu tu" gitu le lebih kurang nyer aku membebel sendiri. nak membebel kat tuan punya badan, malas kang berlarutan la plak kan ... which aku pun tak suka. tetiba Lydia sambung,

"entah bapak ni, tinggal je la kejap idlan tu kan boleh, bukak kejap pintu, kan mak?" aku angguk2 aje, pastu dia sambung lagi,

"ada kaki tu nak buat apa, kalau tak buat jalan, kan mak kan?"

pastu dia sambung lagi,

dan lagi,

dan lagi ...

amboi amboi amboiii ... nih sapa plak lebih2 membebel ni? tetiba aku tergelak sorang2 ... pastu aku dah tak tahan nak gelak sorang2 .. aku citer kat hubby ...dia pun tergelak sama .. Lepas tu baru Lydia perasan kitorang gelakkan dia .. baru le dia pun sama2 gelak ...


habis dah rasa marah.


maka betul lah, anak tuh penyeri. tapi, anak aku ni lebih kepada polis kot. kalau tak pun guru disiplin. sabo jek la .. kalau dia marah adik dia lagi le .. bila aku sound knp dia marah adik dia, dia siap leh jawab balik,


"Ye la, Lydia marah idlan sbb Lydia sayang idlan .. kan mak pun marah lydia sbb mak sayang lydia kan???"


toing!


.

5 comments:

  1. Anonymous9:46 am

    Sooo the very clever laa lydia nih.

    KM

    ReplyDelete
  2. adoi la!!! pandai betul la budak2 skrg nie guna balik ayat2 kiter... :)

    ReplyDelete
  3. Anonymous11:30 am

    kekekekke amik ko.

    arc

    ReplyDelete
  4. kiutnya lydia...caya lah!

    ReplyDelete
  5. comelnya anak mak nie.. sama cam mak dia ler.. hehhe

    ReplyDelete

Popular Posts