Wednesday 6 August 2008

The Time Has Come

OKlah, aku update lah sikit, korek2 jugaklah idea walaupun taktau camne nak mulakan update aku ni ... macam baaaanyak sangat nak ditulis, yet taktau where to start ...


Kepada yang masih tak tau (macam la korang nak tau kan, tapi kalau korang di kalangan geng2 aku, haruslah korang semua ala2 cekwokz nak tau kan.. it happened that geng2 baik aku semua jenis amik berat pasal kawan-kawan (read: nosey/nosy/cekwokz??) hahahahha!)


Ada entry aku sebelum ni, aku touch sikit pasal surat resign, kan? so, aku nak start dari situ lah ...


Eh, aku start awal lah sikit, sejak price hike tu lah eh?


So, bila harga minyak mencanak ke rm2.70/liter berkuatkuasa je, secara automatik, perbelanjaan bulanan aku meningkat dengan jayanya. Mujurlah aku dah lama tak masak nasi, so kenaikan harga beras tu aku tak le terasa sangat ... tapi, bila tang minyak, aku surender dek non ..terpaksa jugaklah amik calculator and berkira2 belanjawan baru ...


oh tidak, kos minyak dan tol aku, daripada rumah ke office, dengan harga yang baru, adalah lebih kurang rm1K ... kalau nak dinisbahkan ngan gaji, adalah sangat tak masuk akal sekali ...


Jadi, dengan kemalasan masih berada di tahap dewa, aku godek2 jugak PC, cari balik resume aku, yang dah terperap sekian lama tak berupdate. Cabaran pertama, update resume, urgh! malas bukan sebab banyak nak update, tapi sebab tak ada apa nak ditambah kat situ ... dull jek part working experience tuh ... 7 tahun dok kat satu tempat, tapi tak de plak skill bertambah2 ... tuh yg jadi sangat give up nak look for new job ...tapi, kos sara hidup punya pasal, kugagahkan jugak lah!


kerja aku sekarang, memang underpaid, dari segi market. member2 sebaya aku, yang dah kerja 7 ke 8 tahun, dah mencanak2 gaji dorang .. :-) aku je maintain macam gaji fresh grad ekeke .. even adik aku yang grad 5 tahun lepas aku pun, gaji dah potong aku .. ish ish .. tapi, aku tak kesah aje ..mak aku, mak mertua aku, semua pelik apalah yang syok sgt kerja tempat aku ni, sampai aku takmo ke mana-mana .. aku senyum2 aje kalau orang tanya mcm tuh ... tak sikit pun aku termakan kata2 yg suh aku carik kerja lain tuh .. tak kira le working hours mcm hampeh je pon ... aku maintain jek happy gitu ... bila ramai member2 keluar pun, aku maintain je jugak .. apa lagik bebudak baru join pun kepala sama kamceng, tuh yg aku ok jek bertahan kat sini, regardless kerja yang banyak itu. Tapi, kos sara hidup punya pasal, aku terpaksa lah let go rasa sayang aku kat kerja aku sekarang nih .. :-)


Episod aku mencari kerja, Alhamdulillah, taklah sukar. Kebetulan, bila aku update resume aku kat JS, ada few interviews, and in a week, dapat job offer. Sangat express maybe kebetulan dorang nak pakai staff kan...


Episod debaran begun. Berdebar nak bgtau boss pulak. Aku ambik masa 2 hari berdebar2 tu, before aku masuk bilik boss bgtau ada job offer, and aku nak accept.


Episod Syarahan dan tawar menawar berlaku lepas tuh. Aku faham lah, project memang tengah meruncing sekarang. Aku faham lah kalau boss aku kalau boleh tak nak lah ada resource yang keluar di saat-saat genting macam ni. But I couldnt help it. Masa ni memang pening sangat kepala aku, kat ofis, aku rasa nak stay, kat rumah, aku rasa nak blah ...hmmm .. aku rasa sangat stress masa tu. Ibarat ditelan mati emak, diluah mati bapak aje gayanya ... few bosses from management called and jumpa asked me to stay. Ada sekali tuh, siap ada presentation lagik tunjuk kat aku .... eh, bukan lah presentation tuh utk aku wakakka .. actually the company is currently moving into new direction, changes and all. Itu yag kebetulan ada slides utk board, and dorang tunjuk la kat aku slides tuh ... Bila tengok future plan and where they wanted to put me for my career growth, aku excited lah jugak, then boss aku plak tanya how much i want for counter offer. Aku plak mcm biasa, tak reti letak price kat diri sendiri, tak ada confident ... hmmm so last2 dia yg letak harga, and aku, tak berapa happy with it, tapi still angguk je, boleh? urgh! with that, aku kira dah accepted the counter offer lah .. and aku pun rejected the job offers from other companies. Few people came and say thanks to me.


Then episod kekesalan plak datang. Why? sebab bila aku drive, bila aku ngantuk giler masa drive, i started to blame myself. aku dah ada chance to go to nearer place, and i rejected ... hmm ..but nak nyesal tak guna sebab aku dah reject offer2 yg dtg ... nak pegi, kenalah apply lagi ...hmmm so aku dah redha utk stay aje, at least sampai result DPLI aku kuar ...kalau dapat le kan .. kalau x dapat then .. ishh .. fikir dapat aje lah ahakss!!


Few days after i confirmed to my boss that i'm going to stay and accept his offer, i received a call. Its from the co that their offer i've declined. This time they are asking if I can consider the position with the same amount that my boss offered. that moment, I said i'll consider but dalam hati aku dah tau that i'm going to accept that.


So another episode debaran coz i need to tell my boss that i am changing my mind, again. This time i was fully prepared so whatever kata yg akan dilempar kepada aku, aku dah ready to ignore. Tak macam masa mula2 aku bgtau aku nak kuar, end up aku tukar fikiran lepas dengar syarahan dan kata2 yg kurang enak didengar dan sekaligus men'down'kan aku. So kali ni, dengan berbekalkan kejituan niat aku, aku bagitau dia about my decision. This time it was better when he actually has cool down and boleh terima keputusan aku. Cuma, still adalah few amaran2 dari dia, yang aku pun terfikir jugak that I am taking risk in terms of benda2 tuh. I thanked him for that, at least dia taklah biar aku pergi mcm tu aje, he showed his concern jugak. I need that and i need his support too. I need to go in a good terms, bukan bye-bye gitu aje.


So, berakhirlah episode debaran aku. Bila orang tanya sebab apa aku nak pindah? iyelah, kalau pasal gaji aje, dah tak jadik isu sbb dah dicounter offer ... then aku soal gak diri aku apa yg buat aku nak kuar? then aku jawab ngan soalan gak, kenapa aku apply kerja? oh, soalan tu aku leh jawab ..aku apply kerja sbb nak kerja dekat ngan rumah .. there it goes, itulah jawapan aku ..ekeke.. dia kena pakej, gaji+location ... taklah gaji aje, and takleh location aje .. kedua-duanya kena seiring .. :-) <statement nih takleh pakai untuk DPLI>



Resignation letter aku yang mula2 tuh tak jadik hantar sebab tumpah plak air freshner atas dia.. then aku print lagi, kasik kat boss, tapi kena hold sbb counter tu .. and on 1st august, barulah betul2 aku hantar tender lagi. My one month notice started on 1st august. As I have 16 days leave balances,


that makes today as my last day in my current company.


This week, episod spending time together dengan bebudak ofis pun bermula lah ... memula aku niat nak puasa this week menadangkan kat tmpt baru nanti, nak gak makan kot le stress ke kan ekekeke ... tapi, bila fikir balik, ish bila nya plak aku nak lunch sama2 and dinner sama .. pastu, mana nak layan request mkn ngan dorang ecewahh! ...


Today?? aku mcm rasa tak percaya je. After almost 8 years serving this co, I am finally leaving. I cant describe how it feels. I thought i wont feel anything ... tapi meleset. This morning when N**sh the project manager tegur coz hari ni is my last day, sebak plak aku ... tapi, berjaya jugak aku control ekekke ...


eh aku uplod duluh nih ... baru jek kena warning ngan delinn .. ketaq terus aku!!!!!!!!!!


sambung later!!!!




4 comments:

  1. kekeekekekke

    eh ko pakai dak draft ucapan perpisahan yg sekian lama ko dok draft dalam kepala otak tp tak berpakai2 pun lagi? keekekekekek

    ReplyDelete
  2. fara... at last huh! mati2 aku ingat ko dah dpt DPLI tu ;) anyways, congrats sbb dpt keje baru yg lebih dkt dgn rumah... jauh sgt pun umah ko ngan opis ko sblm nie ;)

    kalau minyak keter yg aku budget seblm naik harga was rm680 for 2 cars (tu pun opis ayoi dkt ngan umah) tak campur tol lagi tu, lepas balik nie nanti baper la plak kena nie? tapi keter dah tinggal satu jek ;)

    ReplyDelete
  3. Anonymous11:11 pm

    banyak gak cabaran hang ek nak berenti, kemain boss hang berDQ.
    Takpe, hope tempat baru nanti akan ok, kena positif kan diri lah kot ni

    -ojij-

    ReplyDelete
  4. aku punya skill pulak aku dah sampaikan kat kawan kawan aku dan ex boss aku. Ex bos aku pulak aku tahu akan cite kat kawan dia yg duduk dekat sebelah MEM besar. Dan maklumla kan pompuan, mulut susah ditutup, aku tahu kawan aku tuh yg duduk kat sebelah bos aku gerenti akan cite kat bos aku. Last last tak la susah bos aku nak terima hakikat aku nak blah. Ke dia tak heran langsung wakakakakakak

    ReplyDelete

Popular Posts