Saturday 30 August 2008

Minah Sentapz!

last week bila aku bukak maybank2u nak bayar celcom broadband rm68, aku perasan ada duit dalam tu. tapi, pelik pulak amaun nye. aku smsed mauze tanya gaji masuk ke. she replied yes. OMG! i didnt get full month for my last month servisekat per*ec? gulp!

sentap gak aku sikit2. sikit2 lah dulu, sbb lom called and tanya what happened. aku teringat masa aku kerja kat per*ec, ada sorang minah ni .. erkk.. kebetulan nama dia mmg minah.. opsss! .. dia baru jek join and dia tk dpt gaji drp her prev co. dia punyer maki kat prev co dia tuh, pergh! sampai segala2 akta buruh kuar (ok aku tambah2 aje tu) tapi, mmg garang minah bernama minah tu.

aku pun, naklah jugak garang mcm tu call payroll.

tapi bila dgr suara yg menjawab tu, mcm hensem aje bunyik suara tu... tak jadik lah aku nak sentap dulu, lagipun aku kan lom tau citer kan? lepasbeberapa soal jawab ... mamat tu kata (nama dia bukan mamat), maybe ada kesilapan kot kat pihak dorang.. kat system tulis aku last day 9/8/08, bukan 1/9/08. so aku kasik can suh dia check dulu.

he called again after a few mins. Rupanya date yg dia amik tu, is the date from my 1st resignation letter. aku kan hantar surat resign dua kali. then aku cakap baik2 la ada satu lagi surat yg latest. he said he'll check and asked me to call again the next day since PIC ada training.

the next day, aku called ... dia jugak jawab .. and dia kata yep, silap dorang .. and they will pay the balance thru cheque. :-) so aku pun happy... tak payah lah aku nak sentap ... maybe sbb aku tak sentap2 le kot urusan menjadik smooth ... oh aku sungguh bangga sebab aku ni rupanya penyabar orangnya .. :-)

...

aku lately malas nak update blog. aku pernah terfikir, sampai bilalah agaknya aku nak berblog eh? sampai ke tua ke? sampai anak2 aku nanti ada blog pun aku masih berblog ke? then, aku tertanya, sampai bila aku nak tayang muka anak dalam blog? sampai masa, dorang ada hak dorang sendirikan? hmmm .. maybe lepas ni aku kena kurang2kan expose muka anak2 esp. yg dah beso .. kecik2 ok la lagi .. bila dah masuk skul, maybe need to be low profile .. unless dorang nak showw off kat blog dorang sendiri ... itu dah kira hak dorang ... nanti lah aku nak fikir betul2 before buat keputusan tak nak expose muka anak2 ... kesian diorang kan ... maybe aku pun kenalah tukar identiti kot .. kang tak sesuai plak anak2 citer pasal tulisan mak2 dorang kat sekolah ahakss! well we never know kan ... so maybe nanti aku tulis as anon aje .. wah!

...

dah nak masuk ramadan ni ... nak kena prektis bangun dan masak utk sahur. aku lom beli pun stok nak masak sahur.. paling senang sahur ni masak sardine aje lah, dengan telur dadar .. :-) ... last year, aku tak de missed sahur .. bangun kul 4.30, masak sket2 .. makan then imsak tengok tv tunggu subuh, kemas2 ... mandi2 ... gi kerja ..hopefully this year mcm tu la jugak ... cuma buka puasa tu, susah sket nk bukak ngan family... tgk lah mcm mana.

...

pasal kerja, ok je lah semuanya. banyak gak lah yg selama ni aku terlepas pandang, kat sini barulah aku terbukak mata. :-) contohnya, jenuh la selama ni aku kata kat CR takleh nak wat free hand script .. rupanya boleh ... sama la jugakkat univ pun.. rupanya boleh wat free hand script ... ekekeke! sungguhlah aku segan sbb tak explore benda2 nih dulu .. well .. nak wat camne kan, maybe ada hikmahlah jugak kot ... so now, most of the time aku guna webi ajelah, sbb aku scriptkan dalam univ .. and cuma certain2 requirement jek yg guna CR esp. yg required subreport tu ke kan .. and aku leh amik option for derived tables or free hand script dalam tu gak. which way pun ok. the best part is .. tables are very structured. all tables used for reports purposes are taken from base tbl and created using proc and funct. this is where i learnt a lot. Aku ni nama jek kerja IT, tp aku bukan buat programming pun before nih .. buat le but not to that extent lah kan... so bila ke sini, most of the time mmg i need to play with pkgs, procs and functs. my assignmnt in creating a funct to concatenate multiple rows in single col into a single row in a single col dah memberi kezutan kat minah chennai tu. first word dia, "ammmmaaaaa...." hiks! maknanya dia amat terkujat melihat code aku yg vegitu panjang .. aku apa lagi ..kasik urut2 bahu minah tu, then suh dia cool down wakaka.. dia gelak sajorks! idak le that bad .. cuma tak perlu la aku nak suh cursor tuh pi baca sumer field dlm tbl tu..cukup le baca field yg mana aku nak return kan result ..wakakaka! hamek ko! tapi best best coz colleague sumer the very the helping gitu .. and aku lak mmg le jenis tokleh dok diam .. pendek kata, pantang ada dorang free, aku lah duduk sebelah dorang ... merimaskan mereka dengan soklan2 aku pasal data dorang tu ..

oh iknow i'm gonna like it here. in terms of learning curve, mmg best la .. cuma, in terms of member for gossip-gossipan dikala kebosanan menerjah, ha tang tuh payah sket .. last2 aku dok sembang ngan minah (eh nama dia rose) filipino ni .. sebab dia banyak gelak punya orang ... then aku tanya dia kot le dia pernah berlakon dalam drama angelito yg aku suka masa aku kecik2 dulu .. dia kata ha ah, dia berlakon, tapi jadik orang yg pass by aje ... berderai gelak kitorang .. sampaikan tertoleh2 lah mamat2 hero2 tamil tu semua .. opss!

...

sekian lah dulu kot updates aku ... aku tak berapa sehat benonya ... nak tido lah dulu

salam u ols!

3 comments:

  1. apa kata kau bubuh gambar mamat-mamat tamil tu je kat blog kau

    ReplyDelete
  2. boleh plak ko terpikir pasal angelito eh

    ReplyDelete
  3. rasa2 cam kenal je minah yg ko cite tuh.. apa kabar kah dia skarang nie..

    ReplyDelete

Popular Posts