Thursday 25 October 2007

Mak sudah bertambah sihat

Alhamdulillah, semalam mak ada appointment kat pusrawi, dan doktor kata mak bertambah sihat .. and mak paling lega bila doktor kata tak perlu operation walaupun kalau buat operation lebih elok .. tapi mak prefers tak operate ... aku, apa2 pun aku cuma nak mak happy je. Aku dgr suara mak ceria betul semalam. Memang lain sangat dengan mak masa hari raya baru2 ni. Masa hari raya tu kat kampung tu, sebelum tidur je, wajib aku peluk laki aku sambil nangis .. sebab aku sedih tgk keadaan mak yang sangat lemah ... sampaikan aku tak sanggup nak duduk kat depan mak, takut aku tak boleh menahan air mata aku ... satu, memangis sebab mak mcm tu, kedua, sebab raya ke3 je laki aku dah nak balik JB ... lom puas lagik berweekend ngan dia ... Dia coolkan aku, katanya, mak tu kuat semangat ... kalau tak, masakan mak boleh membesarkan kami adik beradik seorang diri lepas bapak meninggal dunia ... so kalau anak2 tak kuat semangat, mak semakin susah hati nanti ... pastu dia kata, aku pun sebenarnya kuat mcm mak aku jugak, cuma manja je lebih. .. dan aku patut bersyukurlah, walaupun jauh sikit, ada jugak suami tempat bermanja dan mengadu, sedangkan mak, nak tak nak kena telan gak keperitan hidup seorang, semua galas kat bahu sendiri ... walau ada anak2, mestilah lain anak2 dengan suami....hmmm so dalam pada memujuk tu, laki aku kata, relakan la jugak dia kerja jauh sikit, , ceh kata aku manja plak, saja nk kenakan aku tau... tapi, terpujuk jugak la aku dgn kata2 dia tu ..tak kisah la dia cakap tu just to cool me down je kan.. sesungguhnya aku mmg kena ada shoulder to cry on masa tu.



AKu lupa apa nama penyakit mak ni. tapi, something to do dengan backbone dia lah .. kalau ikut kata abang aku, doktor kata, tulang belakang mak dah lari kedudukannya, dan kedudukan yang lari tu, bila mak buat pergerakan, akan menyebabkan sakit sebab tulang yg lari tu, kena kat saraf pulak ... so, doktor kata operation boleh tolong betulkan balik keadaan tulang tu ... tapi, mak pula, as orang tua, sangat takut pada operation ... nampak sangat risaunya bila doktor suh dia fikir utk menjalani operation ni. Kami adik beradik mmglah nak dia sembuh, so kami nasihatkan dia jugaklah buat operation, tapi still hormat gak lah pendirian mak tu. Bila dengar mak happy, aku pun jadi happy gak :-)



Semoga mak diberikan kesihatan yang baik sepanjang hayatnya, amin...

2 comments:

  1. alhamdulillah dah sihat mak ye...mak sakit ape..sakit pinggang atau tulang belakang..mak akak pun sama la...memacam sakitnye...sedih baca entry nih plak..teringat mak kita....

    ReplyDelete
  2. Anonymous8:08 pm

    sedih aku baca entry ko yang ni.. hampir menitis air mata.. apa2 pon aku doakan mak ko sembuh dah semoga ko setabah mak ko..

    ReplyDelete

Popular Posts