Tuesday 19 December 2006

Biarkan Aku Bercerita ....

Dah akhir tahun ni, dah masanya lah untuk office2 menjadi kosong sebab cuti memasing. Mana yang nak bawak anak sekolah, mana yang nak habiskan cuti ... macam-macam ler kan ... this year aku entitled for 25 days leave... and ada balance 10 days lagi tu ... so aku dah plan nak tambah sehari cuti lepas christmas ... and then masa raya haji aku plan to take 3 days extra, so the whole week aku cuti .. BEST!


Sebab tu la aku dah start boring je dtg office .. sebab kepala dah start nak cuti je ni ... kat office pun dah malas nak buat kerja ... tu yang ala2 free je tu .. padahal banyak benda outstanding .. tapikan, kalau dah malas, instead of aku buat yg outstanding tu, aku pi fikir plak jawapan apa nak kasik dalam meeting on those tasks yg outstanding tu .. dasar kepala cilok .. manjang nak cilok ....Aku perasan gak dah lama giler aku tak tulis entry panjang-panjang. Rindu pulak aku kat tulisan aku sendiri muahahaha! jelous tengok Angah ngan Arena ngan Nini yg mengarang panjang tak hengat tu ... Joe tak payah cerita la kan.. huhuhu...


Kepala aku ni tengah berat ni .. dada pun ala2 sesak gitu .. bergelodak ke apa eh nama dia ... biasa la bila banyak hal tak settle, mcm tu la ... semua tak kena..buat salah tak buat salah, ke sana salah ke sini salah ... apa la aku ngarutkan ni .. jgn plak korang kata aku sekadar nak banyakkan jumlah perkataan aje kat sini..hahaha! sesungguhnya aku tak reti nak sexplain dengan lebih lanjut tanpa meleret2 ... itu aku.


Kadang2 aku rasa, alangkah seronoknya kalau aku nih dah 8 bulan pregnant hihhihi ... 8 bulan tau .. boleh ke, sebabnya kejap je lah nk tunggu deliver, so bleh cuti 2 bulan ...muakakaka ... tengok la ni, kepala otak asyik fikir taknak kerja je. Asyik nak mengelat je. Serious la, aku rasa kerja tu satu beban kat aku ... hampeh!


Ok la, meh aku bgtau kenapa ... kalau aku x explain, korang kata aku pemalas plak kan? ada yg nak kena ngan aku nih wakakaka .. tadi aku dah sembang dalam tag, aku citer kat dorang, ofismate kata aku pemalas, well lepas tuh aku dgr2 dia bakal jadik boss plak..... well..walaupun dalam nada berseloroh, aku tetap terasa la kan .. dah nama pun berjiwa sensitif kan huhuhu ... tengok tu, meleret lagi


Actually, aku belum ready la nak jadik initiator .. aku belom ready la nak jadik the 1st person to strategize, to plan, to escalate ... even to a small group ... very least important group i can say ... hmmmm gitu la.. so bila aku lom ready, aku jadik mcm segan2 ..bila aku jd mcm segan2 aku jadi mcm malas2 ..opsss hahaha!


Tapi, member aku yg selalu kasik kata2 nasihat kata, mana boleh aku belum ready, benda nih kena ready bila2 pun dia datang ..bukan dia tunggu kita, tapi kita tunggu dia..this thing called peluang ....peluang utk berkembang dalam organisasi ..wahhh vogue da vast bunyik tu ... so once dia datang, aku kena lah grab erat2 .. jgn lepaskan sebab kalau dah terlepas, maybe takkan datang lagi ...Aku ni tau la semua tu .. cuma kalau dah hati berat nak wat camner ... so thanks to u my dear friend yg sentiasa ada .. masa aku bengang, masa aku marah, masa aku upset, masa aku tension, masa aku gila ... esp. masa aku bosan huhuhuhu ...


Aku suka accepting assignment .. but not giving assignment ... aku tak kisah kena attend mtg, but not initiate meetings .. korang faham tak?adehhhh .. camno nihh .. dah ler skang nih tgh time appraisal .. patutnya aku kena lah bersemangat waja kan? ini tidak.. hampeh!


Kat rumah pun, aku salu mengeluh, sampaikan husband aku sound...dia kata patut la tak semangat, mental tuh dah set awal2 pagi .. kena lah ubah tu..huhuhu.. yer bang..baik bang..aku jawab.tapi, dalam hati ni Allah je yang tau, betapa aku sebenarnya rasa mcm nak mengalah, mcm nak marah, semua ada ... teruk sangat masa tu ... last2 tu, ada rasanya mcm terbalas2, terlawan2 ...ternaik2 suara .... hmmmm.... mcm semua nya datang jadi satu issue plak.... tatau la...susah gak kengkadang, nak mengeluh salah, tak megeluh parah ... AARRGHH!!!! kengkadang tu aku monyok jek bangun pagi, itu lah bila dah benda2 opis terbawak2 ke rumah ... huru hara jadiknya ....


Ada sekali tu, masa nak hantar Lydia ke rumah MIL, hubby dah turun dari kereta dah, dia dok tunggu aku, rupanya aku tengah peluk Lydia kuat2 .. tau kenapa? aku nangis kat perut Lydia tu huhuhuuu ... kosser je kan? mcm nk lepaskan stress gitu .. Lydia plak now ni dah pandai tepuk2 bahu kita mcm kasik comfort .. pastu bila aku pandang dia, dia senyum kat aku .. aku tgk husband aku kat luar dah geleng kepala .. hmmm... then dia masuk kereta balik, terus kitorang bertiga berpeluk .. sedih betul aku rasa .. tak pasal2, kerana aku yg tgh tak betul, anak suami kena ikut kerenah .. nasib baik time tu gelap lagi .. huhuhu ... So, thanks to u my dearest husband, and kid .... I Love You guys ...


Agaknya sebab aku ni perempuan kot. Sebab tu la semua tu jadi ... agaknya sebab tahun depan ni aku 30 tahun kot ..dah tua .. dah semakin sensitif .. dah tak brutal lagi macam dulu2 .. hahahaha ...


ataupun aku sebenarnya belum kenal sapa diri aku .. baru sekarang aku belajar2 nak tau ...

16 comments:

  1. Anonymous3:51 pm

    isk isk isk awat jadi lagu ni cik fara oiii relax la...tak pa lepas ni pi holiday mana2 release tension tu :)

    ReplyDelete
  2. Alin, mmg rasa mcm nak cuti jek .... cuma nk plan takde time ...

    ReplyDelete
  3. ko cam aku, otak nak cuti..err sebaya la kitakan... tahun depan 30

    ReplyDelete
  4. Anonymous5:24 pm

    Sedih pulak aku baca entry ni...huhhuu...

    ReplyDelete
  5. i think u need something to bush u up lahh fara...ko cam dh down cam gitu.

    ReplyDelete
  6. Anonymous2:58 pm

    ala..typical gomen lady :D

    ReplyDelete
  7. typical gomen lady? kalaulahhhh aku mmg gomen lady kan best ...

    ReplyDelete
  8. sian ko fara

    ada time kita rasa down tak tentu hala...mcm hairan gitu kan

    ReplyDelete
  9. Sis

    Ko tenang2 aja ya. Ada masa2 kita rasa stress gile dengan kerja. Pada aku, we will never be ready to accept new responsibilty, no matter how we prepare for it. Memang takkannya ko rasa " Yes now I am ready" the self doubt tu selalu aja nak menang. trust me, aku selalu fikir gak gitu.

    AKu bukannya nak kata what works for me will work for u kan.. CUma nak share apa yang aku buat bila self doubt dah datang..

    Aku redah jek fara. Aku tak fikir sangat. Aku buat jek, biarlah orang pikir, budak ni bior betul, cam tak betul jek bende yang dia buat tu.. tapi aku memang redah jek, Apa jek challange orang campak aku ambik. I may complain but aku buat sehabis boleh lah kan. Tak pikir sangat... Yang aku tak reti aku tanya. Masa mula2 tu, kejap2 aku telefon tanya sana sini, biarlah org kata, dia ni sumer mender nak tanya orang. Dah aku tak reti kan, kenalah tanya.. After a while you'll get the hang of it.

    Aku masuk kerja dekat sini at entry level dengan sorang member aku ni. Umr dia setahun lebih tua dr aku. Gaji lebih kurang, gred sama, jobscope sama. Bila aku mula2 kena buat kerja consulting, aku amek, albeit meraba-raba tak reti. Dia tolak, tanak, tak reti katanya, walaupun aku tau dia hebat dr aku. English dia power, reporting skillsnya jauh baik dr aku, tapi dia tanak. So dia remain buat kerja admin. Aku buat consulting.

    Tak lama, aku dioffer buat kerja audit consulting, aku amek, walaupun masa tu aku tak qualify langsung, teruk aku kena bambu sebab report aku tak up to the standard. Aku tadah jelah telinga dan belajar sambil2 pergi get myself certified. My friend masih buat admin, bila dioffer, dia kata tak reti. After that orang tak offer dah.

    Bila kami ditransfer, aku dioffer lebih banyak responsibility, lebih focus, aku amek, sekali lagi meraba-raba sebab bukan bidang aku. Aku belajar, pergi course, balik rumah study lagi, then dpt byk opportunities ke overseas and all. Tak lama, boss panggil aku dpt salary adjustment, naik post, naik grade. My friend masih buat admin. But now she complains dia tak naik2 and sindir2 aku plak sebab aku cepat naik boleh tak.

    I have nothing againts admin ok. Kalau takde diorang tak jalanlah office. I respect them. Tapi bagi aku kalau ada opportunity comes your way, seize it. Kena jadik opportunist jugak dekat kerja ni. Orang bg responsibility baru, amek and buat sehabis boleh. Biarlah apa org nak kata. In the end, yg akan dapat or tak dpt the habuan ialah kita dan kelaurga kita ewah..

    aku bukan nak cas terer ke aper fara, I hope u understand. Cuma nak share jek.. memangler kekadang nangis aku sebab tak reti nak buat certain things but thats life kan.. Kalau tergolek, jatuh, bangun jelah kan, apa pilihan lain yang ada..

    Mungkin ni lah peluang ko. Mungkin nilah masanya untuk ko seize the opportunity yg might not come ur way kalau ko tanak ambik.

    jaga diri baik2.. stress kat kerja, try to leave it at work..kita ni as a wife and u as mother lak, memang penat juggle kerja dan family but i believe we can do it.. take care dear .. dan kalau aku salah cakap.. mintak maaf ya..

    soriler panjang lebor sesangat..gile koser gitu kan..

    ReplyDelete
  10. fara,

    MM also agree ngan apa yg arena cakap. Maybe at the moment kadang2 rasa cam tak relevan je nak advise fara, tp kan once in a year or once or more than once in a lifetime mang kite akan hadapi mende2 camnih. I've gone through it tapi masa tuh lagi laa sorg .. apa2 pun nangis sorang2 la. syukur laa sebab u have ur own family who understand u. Best laa hamid .. memahami betul. Apa2 pun .. whatever stress u have in the office jgn bawak balik umah. Tak kira laa siap or not, sekadar nak citer2 leh la tp jgn smpi effect hal rumahtangga. Keje sampai bila pun tak abis. And at the moment mang u have the oppurtunity to expose urself to a better thing. I know u can do it, i saw ur capability. Buat je .. cam arena kata ... REDAH JEK ...

    Anonymous mana yg kata typical gomen lady tuh .. meh sini ... tak insuran ke mulut tuh..

    ReplyDelete
  11. Anne, dah OK .. thanks .. :-)

    Arena: Thanks sooo much sis. Tak terkata aku rasa best jek ko tulis panjang lebar share story ko kat sini ... OK, Insya Allah aku kuatkan semangat meredah semuanya .. :D

    MM: sama la ..thanks a lot for kata2 semangat yg sgt bermakna .. and thanks for believing ...

    ReplyDelete
  12. panjang sangat arena mengomen tuh sampai lupa apa yg nak aku komenkan :-)

    ReplyDelete
  13. dear fara,

    aku sokong 200% apa arena tulis tu, mmg betul, U JUST DO IT!

    sabar eh, semua benda ada cabaran, tinggal kita je nak hadapinya atau tinggalkannya, kalau tinggal sampai bebila pun cabaran tu takkkan selesai (i dont like to use word 'masalah' nanti betul2 jadi masalah...)

    so fara, ada masa kita keje dan focus betul2, ada masa berehat/cuti pulak we enjoy it to the fullest

    till then, take care!

    ReplyDelete
  14. peluk memeluk dipeluk memang best

    ReplyDelete
  15. Joe, hahaha ... lupa konon ... nak kutuk x der idea eh? huhuhu peace!

    Noha, a ah .. yup, aku pun sokong kata2 u ols semua yg mmg best banget and menaikkan semangat aku utk cool n ready for any challenges.

    Acoq, aku tak nafikan tu huhuhuhu ...

    ReplyDelete

Popular Posts