Monday 13 February 2006

Isn't It Beautiful?

Aku tahulah Chinese New Year dah berlalu ... aku tau lah sekarang nih musim kasih sayang pulak..almaklum ler february, dalam tak sambut tak sambut pun, surely tempias Valentine's Day masih mengena gak kan..tapi, aku tak kiralah, dah basi tapi baru sekarang aku sentuh pasal chinese New Year, korang bersabo jek la..dah idea aku datang masa nih, nk buat macam mana kan? Just bear with me lah okay?

Selama 28 tahun aku hidup sebelum ni, belum pernah sekali pun aku meraikan Chinese New Year ni dengan orang-orang cina. Selalu raya cina aku beraya dengan family aku aje.

Tahun ni lain sikit. First time, malam raya cina, aku ada kat rumah sendiri. Aku, husband, Lydia.. sedih jugaklah, malam raya tak bersama keluarga ..... Jiran-jiran majoritinya Cina. So, malam tu, berdentam dentum bunyi mercun. Bukan calang-calang mercun, bapak mercun semuanya. So meriahlah, terus hilang sedih di hati. Lydia tidur awal, so dia tak berapa tengok bunga api yang berbagai2 tu. Aku sikit pun tak tunjuk aku marah walaupun bunyi mercun kuat, non stop macam tu. Sebab, Lydia nyenyak je. Cool je dia, so aku pun cool je lah. Seronoklah sambut raya cina dengan orang cina. Cuma tak ada tarian naga aje. Ah Tan jiran depan rumah aku tu kata, kalau nak tengok tarian naga, awal pagi baru ada .. ooo gitu ke? sorry aa Tan, kami besok pagi-pagi sudah mahu balik rumah mak lah.


Tahun ni lain sikit. Eh, raya cina pertama sama jek la.., still dengan family lah ... kitorang mandi-manda kat air terjun Sungai Chongkak, Ulu Langat. Ramai betul orang kat sana. Kitorang pun ramai.. mula-mula aku ingatkan family aku dengan adik beradik belah hubby jek, rupanya2 bila dah jalan, aik? ada 4 kereta lagik, adik beradik MIL ngan anak2 dorang pon ada .. so alltogether ada 6 cars .. baru lah real rombongan cik kiah..Kitorang ke sampai sana dalam pukul 11 pagi, tengok kereta dah menjalar macam derasnya aliran air sungai, menuruni bukit tu. Bukit apa la kat situ, aku lupa pulak namanya. bukit ke gunung? Biasanya gunung la kan yang ada air terjun ni kan? Kitorang jalan sampai paling atas ... taknak lah bawah2 sangat, air terjun sure dah tak sejuk .. panas dek haba badan-badan manusia lain kat atas. Berendam sejam dua, then balik lah .. Nasib baik tak tunggu petang, sebab cousin aku kata, time diorang nak balik tu, nak kelaur dari parking aje makan masa 1 jam .. ya Allah .. sengsaranya.. sure badan yang sejuk lepas berendam rasa panas balik semula ..

Tahun ni, first time aku berjalan, beraya sebenarnya, ke rumah jiran-jiran cina aku. Itulah kelainannya. Aku rasa macam bangga gila. Mula-mula aku ke rumah Ah Tan. Selama aku berpindah sejak 2 tahun lepas, cuma husband aku aje yang rajin berborak-borak mesyuarat pagar dengan Ah Tan nih. Aku pulak nampak wife dia sekali sekala aje. Tegur pulak, tak pernah. So malam tu, barulah berkenal-kenalan. Dia suruh panggil dia Gan aje. Umur 28, anak tiga, yang sulong 8 tahun

"Wah, bagus lah you, umur you muda dari i, tapi anak dah besar-besar"So, dia pun bercerita dan berceritalah ... sambil bercerita, sambil aku makan satay, sambil dia bercerita, sambil aku makan KFC, sambil dia bercerita sambil aku makan limau mandarin, sambil dia bercerita sambil aku makan kacang, gula-gula, minum air tin, air botol ...

Banyak dia bercerita, banyak jugak aku makan

"You sekolah melayu ke, you cakap melayu okay" Aku cakap macam tu sebab, kat situ boleh dikatakan kawasan cina kampung yang majoritinya bersekolah di sekolah tiong hwa, yang cakap melayu asal bunyi aje

"Iye, saya sekolah melayu, aliran sastera melayu"

heh heh! no wonder lah.

Seronok betul aku rasa. Terasa muhibbah sangat. Dan lebih muhibbah bila tengok Lydia tanpa rasa kekok, bermain-main 'London Bridge is Falling Down' dengan anak-anak dia. Apalah yang budak budak sekecil dia tahu pasal perbezaan bangsa kan?

Dalam keseronokan tu, tak perasan hari dah malam, kitorang pun nak balik lah. So, Masa Lydia salam dengan anak bongsu pompuan Tan yang berumur 3 tahun, aku rasa kelakar

Lydia nak cium tangan cik kak tu, cik kak tu plak just shaked her hand .. and lepaskan tangan lydia before lydia sempat cium tangan dia ... dua-dua terpinga-pinga. Yang kami pulak dok pakat gelak ...

walaupun berbeza cara, mesejnya saling menghormati ..

Then few days later, kami dijemput ke majlis Chinese New Year cum Wedding kat rumah sorang cina ni, taukeh bahan-bahan renovation rumah. Dia nih kira best fren FIL aku lah, i respect them, dari muda ke tua, bertepuk bertampar macam adik beradik, despite perbezaan bangsa dan taraf hidup. Masa sampai majlis tu, semua kereta mewah aje yang park depan tuh, kereta kami jek yang tak berapa nak mewah. Bagaikan enggang dengan pipit rasanya. Tapi semangat muhibbah tetap terjalin. taukeh ni memang disukai ramai kerana keramahan nya... mana tak ramah kan? dah beriban duit orang habis kat situ kan? setakat jamuan satay nasi beriyani nasi lemak lontong dan pelbagai juadah enak tu, kacang-kacang je la kan? but still, jalinan muhibbah tu yang aku tabik spring. Tapi, sebab ramai sangat jemputannnya, tak la aku sempat beramah mesra dengan yang empunya rumah, dan jugak pengantin, cuma sempat ucap tahniah dengan gong xi gong xi aje.

Dan sempat makan aje. Banyak pulak tu

the best gong xi fa cai in my life

No comments:

Post a Comment

Popular Posts