Thursday 16 February 2006

And Time Can Do So Much

**

Kejap masa berlalu.

Masa aku dok bz2 kat dapor malam semalam, tak perasan Lydia rupanya dok khusyuk belek2 album yang kitorang pegi Kuantan. Aku cuci walaupon gambo digital, sebab MIL nak tengok in form of hardcopy. Bila ke depan, aku tengok bapaknya kat dalam bilik. Habis dah gambar2 dalam album mini tuh keluar2. Sabar je lah anak dara aku sorang tuh. Tapi, takkan nak marah, aku jugak yang salah, letak merata-rata.

Then aku rajin plak nak menyusun gamba2 yang dah cuci, tapi tak susun dalam appropriate album. Malas lah sekarang nih nak susun-susun album kasik cantik. Dulu, masa anak dara, bukan main rajin lagi aku. Siap aku letak label untuk every events tuh. Ada yang aku tulis pakai tangan, ada yang aku print from computer. Tapi itu dulu, kiren, dulu ... kiran!! (masuk iklan ERA)

Sejak-sejak bercamera digital nih, malas betul nak maintain album. Dulu, mula-mula ada digicam, langsung tak pernah cuci, sebab mahal, sekeping 4R 60 sen. Now dah murah, 35sen aje sekeping. Takder processing fee pulak dah. Dulu rm5 fee for each process. Tu yang sekarang aku rajin jugak cuci gambo2 digital aku. Tapi, bila dah banyak sangat, malas nak susun kat album. Semua still dalam album kecik-kecik dapat time cuci tuh. Yang tu jugak lah yang Lydia suka belek. Lagipun aku suka tunjuk Lydia, sebab seronok tengok dia belek, lepas tu mulut dia tak diam ... talkative nampak gayanya anak aku tu. Rajin dia ngikut every word yang kita cakap. Kadang-kadang, setiap kali habis ayat, dia ulang part yang last tu. Nak gelak aku dengan husband.

Bila nak susun, mulalah belek2 semua album. Sebab tu aku kata cepatnya masa berlalu tu. Belum pun sempat gamba2 masa akikah Lydia time dia umur dua minggu tu aku masukkan kat album, dah banyak gamba2 dia dah berumur 18 bulan (this month) menyusul nak di susun jugak. Bila aku tunjuk kat Lydia gamba masa dia baby, dia laju je tunjuk dan cakap,

"uhhh!!.... andik!...mak..andik" (andik tuh adik)


(Ini Lydia 2+ bulan. Bila dia tengok, dia panggil baby..erk, aku terenterframe plak)

(Ini lah lydia 4 bulan. Dia tak kenal. Dia panggil andik...)


bila aku tunuk gambar dia dah besar sikit, barulah dia cakap .. "Yaa..." sambil tepok2 dada dia. Dia tahulah tu gamba dia, tu yang dia sebut "yaaa" tuh for Lydia.

(Nih barulah dia kenal dia)

Last-last tak jadik aku nak susun gamba2 tuh masuk album. Pening lah. Kena tunggu dia tidur baru boleh susun. Cumanya, seingat aku, dia tidur means aku pun tidur ...

Sekejap aje dia dah 18 bulan. Gigi maintain lagi 4 batang. ada lagi 4 baru nak tumbuh nampaknya, so jadiklah 6 batang.

Cakapnya boleh tahannn .. pendek kata, kalau dalam kereta, tak payah dah nak pasang radio dah ... Kalau mak dengan bapak diam, dia pun layan cakap sorang-sorang. Nampak pokok dia cakap, nampak lampu dia cakap, nampak apa-apa, ada saja dia nak cakap. Of course lah cakap bahasa dia, tapi my point is, dia nih becok lah. Kuat plak tu speaker dia. Kalau mak dengan bapak berbual, dia diam .. tapi, bila habis je setiap ayat kitorang, dia pun sambung. Kalau kita gelak, dia punn gelak sama. Sakan pulak tu gelak dia. Sampai terangguk2 kepala dia.

Bila dengar lagu, ini sedia maklum lah kan ... almost every budak2 macam ni aku rasa. Head banging kalah XPDC kahkah! Tangan pulak berhayun-hayun ... aku rasa, dia perhati aku la tuh. Kan ke aku suka bergaya poyo kalau nyanyi kat dia?

Hari tu, aku tak pasang radio dalam kereta, dia macam merengek2 ngantuk, aku pasang radio tak jalan jugak, aku nyanyi lagu tiga kupang lah, dia diam .. habis lagu dia nangis lagi ..aduh! then aku pasang cd, dia nangis gak .. so aku tanya,

"Lydia ni nak apa ni? mak pasang lagu mawi nak tak? Jom kita dengar lagu mawi jomm???"

and to my suprise...dia angguk beb! bukan angguk saja..dia jawab, "Tommmm" (Jom maknanya)Ya Rabbi, anakku!! so aku pasanglah cd mawi ( original tau .. haha) Lagu Jiwa Lagu Cinta, and bila part jerit oo OO oo OOOO ...tuh.. dia dah sambung dulu b4 mawi nyanyi!!! Astagaa anakku!! mcm dah biasa dengar je tu? aku rasa sure babysitter pon ada kaset mawi nih. Sabar je lah. Tapi nasib baik aku pon layan sama kahkah..ala2 berduet pulak aku dengan lydia. Geleng kepala aje bapaknye tengok kan ... emak dengan anak sama aje.

Solat pun dah tak boleh satu sejadah dah. Nak kena bentang dua sejadah, satu untuk dia. Nanti dia meniarap lah atas sejadah dia. Mulut dia tak habis-habis dok sebut 'Owo u abai' (Allahu Akbar).

Kalau atuk bawak naik motor petang-petang, dia punyalah teruja .. pusing-pusing kampung, dia tak nak duduk pun dalam bakul depan motor tuh, berdiri dengan bangganya..suara dia pulak, volume maksimum kot. kuatnyaa.. ... last last almost everyday dia dah tahu kalau atuk pakai songkok aje, dia cepat cepat cakap "Tommm'' ... sampaikan atuk dah tak boleh pakai kopiah, tak boleh pakai baju, sebab dia tahu, kalau pakai2 tu, maknanya atuk nak keluar, and dia tak mahu tinggal!

Cepatnya masa berlalu ...

hari tu, masa tengah layan dia main kat luar rumah, ada jiran bawak baby, Lydia dok cium-cium baby tuh .. then bila aku ajak masuk dia nangis, aku tanya

"Lydia nak apa?"

Dia jawab, "Nak andik!!"

Opss...

8 comments:

  1. comelnya masyallah lydia tu... geram aku nengoknya.. cerdik lak tuh.. dah pandai mintak adik..nanti ada adik sure jeles nih.. kkekeekke.. i love dont u cry tonite too..

    ReplyDelete
  2. Fara...comelnye Lydia tu ek...
    Saiz Lydia 2 bulan lebih kurang sama ngan Erina 4 bulan.

    ReplyDelete
  3. Arena, Itulah dia tu, suka sangat adik. Jeles? Rasanya tak kot. Sebab dia memang tak kisah kalau aku dukung/pegang baby, tapi kalau aku dukung budak besar, dia marah.

    Ryu_hana, Almaklumlah, dia memang Juara tang pembesaran .. hehehe

    ReplyDelete
  4. fara...memang cepat masa berlalu...rasa macam baru semalam je bawak balik dari hospital (time bersalin)

    ReplyDelete
  5. Anonymous9:21 am

    Hmm .. seronok tul baca entry kali nih. Pelakon utama tuh mang power tul laa .... especially bila baca part "Tommm... " tuh. Sekejap jer kan fara. Tuh laa seronok nyer ada anak nih. Hmm tak sabo2 rasanya nak tgu si kenit nih kuar. Nanti leh laa dia kata Tommm gak mcm lydia. Errr yg last skali tuh ... bila lagi mak .. Nak andikkkkkk :D

    ReplyDelete
  6. time to bagi lydia adik kot... hehehe..

    ReplyDelete
  7. Aku pun tak sedar masa dah berlalu pantas sampaikan aku tak teringat aku nih pun dah tua..........

    Lydia nak ndik.......... terussssssssssss

    ReplyDelete
  8. Anonymous6:25 pm

    Hehhee... yuppp.. rasanya time Lydia dapat adik dah sesueiii.. ahakzz....

    Tengok orang ada anak.. aku makin jeles.. biler lah aku nak kawin nie.. :-((

    ReplyDelete

Popular Posts