Tuesday 27 September 2005

Everybody loves ....

............


Hari Ahad lepas nih aku berkesempatan menonton 'Oprah' Show. Aku mmg suka tengok 'Oprah' (show dia, bukan dia), cuma selalunya tak berkesempatan...tu yang tengok ulangan je tu.

Tapi, bila aku tengok 'Oprah', kadang-kadang fikiran aku ni tak boleh nak lari dari meng'compare' show nih dengan satu lagi show made in malaysia, 'Anita'. Aku tahu lah, 'Anita' has its own concept kot, tapi still, aku percaya yang 'Anita' tu is based on 'Oprah' jugak. Mesti punyer lah.

Aku kadang-kadang (selalu sebenarnya) hairan, kenapa aku boleh attached ngan show 'Oprah' ni, tapi not to 'Anita'? Pada hal, 'Anita' la yang lebih memaparkan kehidupan rakyat negara aku sendiri, lebih-lebih lagi bangsa aku sendiri, Melayu (err..aku ni jawa sebenarnya, tapi aku percaya gak, mana ada melayu sejati sebenarnya? melayu kat malaysia ni sebenarnya adalah bangsa yang terdiri dari bangsa2 lain, jawa (bangsa aku, aku sebut dulu la), banjar, bugis, minang, patani, boyan, mamak, khan2..dan lain2 yang aku pun taktau - banyak gak yang taktau mana asal keturunan dorang, tapi still dorang pun kata dorang melayu - so no issue lah)

Dalam pada aku not attached to 'Anita' tu, ada gak la beberapa episod aku tengok (sebenarnya tertengok). Dan sad to say, dalam kebetulan-kebetulan tu, cerita yang dipaparkan tu, semuanya, kisah keperitan, penderitaan, kesedihan dan segala yang getir dan getir saja ...

Aku naik getir kalau tengok. Macam tengok 'Bersamamu' plak rasanya, yang tu sah-sah la mmg show utk membantu mereka yang memerlukan bantuan.

Berlainan ngan 'Oprah'. Rasanya sama mcm 'Anita' (tadi kata berlainan, ni sama plak), 'Oprah' pun into women show .. tapi, takder la langit selalu gelap dalam tu...ada kala cerah gak...tak selalu cerita2 penderitaan kesengsaraan je yang menjadi hidangan, sebaliknya kisah kejayaan, kisah lawak2 pun ada..yang penting sesuatu yang menjadi kekaguman, kegilaan, ratapan, tangisan dan senyuman wanita2 di dunia diceritakan...

Entah-entah, agenda utama 'Anita' memang nak penonton menitiskan air mata tak?

Eleh, dalam 'Oprah' tu pun, cerita kejayaan seseorang pun bleh wat aku menitiskan air mata apa..sapa kata cuma penderitaan jer yang mampu menitiskan airmata?

Satu lagi, kalau tengok crowd dalam 'Oprah' tu, nampak alive sangat..

Crowd dalam 'Anita' plak...kalau bab nangis mmg dorang participate very well..tapi selebihnya..kaku je..mcm kena paksa je datang ke rakaman tuh.

Ini kata hati aku lah, sebenarnya aku pun taktau sgt konsep 'Anita' tu ... tapi, cukup2 la paparkan kesedihan semata2 ...mintak maaf kalau aku salah..tapi, yang aku nak cakap ni, kalau tengok 'Oprah', sure aku ingat 'Anita', tengok 'Anita', ingat 'Oprah'... kalau aku sorang yang rasa mcm tu, too bad la hehehe..kalau ramai rasa camtu, not bad lah ....

*akuyangberkatasebagaiseorangpenontonyangmenontonapayangakutonton*

6 comments:

  1. aku tgk...lst week on everybody luves raymond kat oprah...series tu dah nak habis...but lwk ler raymond tu....later ler citer

    ReplyDelete
  2. Anonymous1:16 pm

    aku pon tengok gak yg tuu..

    ReplyDelete
  3. eh eh aku pun nak kata dah tengok la tu...hehehehe, hei serius la aku tengok, aku rasa itu ulangan la....dulu dalam 1-2 bulan lepas pun aku dah tengok...

    ReplyDelete
  4. Anonymous1:47 pm

    mmg ulangan pun...kan aku dh mention tu..ishh ko niii ;)

    ReplyDelete
  5. isshhhh aku ni(sambil imagine gaya dan intonansi yg tepat)..... hehehe..

    ReplyDelete
  6. apsal laa terlepas topik nih. tp kan rasanya byk talk show ni amik based on oprah. Oprah ni kan dah berzaman2 dia nyer rancangan, sejak dari zaman sekolah lagik dah ada oprah. Dah tgk oprah ni dari dia tembam sampai laa dia comel, slim giler.... tapi mang pun oprah nyer topik more open. tak ler asik citer sedey jer cam kat anita tuh. part desperate housewives tuh best .. ahhahaahh .. ehhh byk lagik laa yg best cuma tak tersenarai jer.

    ReplyDelete

Popular Posts