Tuesday 16 August 2005

Citer melayu

Semalam tiba-tiba terasa macam nak tengok movie kat panggung wayang. Lama betul tak menonton kat screen besar ... rasanya sejak bergelar 'mak' hampir setahun lalu, dah tak tengok dah wayang kat panggung.

Time tengah check list of movies kat ticketing counter tu, pening jugak nak tengok movie apa...tanya kat husband, dia kata ikut aku lah..alamakkk...citer apa nk tengok ni? dah la bukan selalu dapat tgk wayang, kenalah pilih citer yang betul2 worth..

Masa aku sebut Gol dan Gincu kat husband, ada sikit kerutan kat kening dia.. tapi dia tak cakap apa lah..agaknya dalam hati dia dok tertanya2, tak de ke citer lain lagi nak tengok? ha ha ha.. aku tak salahkan dia...most of citer melayu yg kitorang tgk before (from CD) agak mengecewakan ... tapi kali ni hati aku agak teruja plak nak tengok movie nih, itu pun sebab dok baca komen2 dalam blog2 orang esp. blog sultanmuzaffar ngan blog afdlin shauki. Dalam hati doa jer la mintak2 lah tak dikecewakan hahahah...

Kat panggung ada la dalam 15 orang jer ... tak tau la maybe sebab hari kerja, or sebab pelakon dia bukan Erra Fazira atau Senario. Dah la dalam tu bebudak muda.. alamak..terasa tua plak aku..Almaklumla..citer tu kan citer remaja..

Aku bukan reti komen pasal filem. Yang boleh aku cakap ialah, best ke tak.

Best jugak.

Pelakon semua sempoi je (kecuali pelakon lelaki..agak kaku..tapi still ok)

Colorful. Ala2 Ada apa Dengan Cinta

Soundtract best. Kena ngan jalan citer and lagu2 kena kat adegan2 nyer..

Sejak filem Gila-Gila Remaja dan Ali Setan tahun 80-an dulu, ini lah movie remaja yang aku rasa best. Aku pernah menonton 'Cinta Metropolitan' (hahaha! aku tonton sebab member minat sgt kat KRU, and time tu tgk wayang harga RM4.50 kat Rex kuantan) .. Hishhh...dah la time tu 1st time tengok wayang, kena plak citer camtu, tarus aku takmo tgk dah citer melayu kat wayang. Hampeh! hahaha.! Tapi sekali lagi aku tgk wayang citer melayu, filem 'Soal Hati' ... and aku puas hati gak la.

So berbalik pada Gol dan Gincu nih... best memang la best, tapi ada gak yang kureng nya,

Bila aku tengok movie ni, terasa mcm tgk programme 3R kat astro pon ada..mana taknyer, ketiga-tiga host 3R berlakon dalam filem nih.

Citer nih bukan citer melayu sepenuhnya lah ..and for sure mak aku tak berapa nak tengok kot sebab banyak ckp omputeh dari ckp melayu. kengkadang terfikir gak aku, nak jadikkan filem tu berkualiti, mesti kena ada speaking2 ke? Camner nak kata filem ni untuk segenap lapisan umur kalau ada makcik2 yang tergaru2 kepala sebab tak faham apa yang dibualkan...Tapi bila aku fikir2 balik, penonton2 bagi filem2 akan datang semestinya adalah anak2 remaja hari ini yang rata2 lebih banyak menonton citer2 omputeh .. and sekaligus penguasaan bahasa inggeris dorang adalah sejuta kali lebih bagus..so, untuk 10 tahun akan datang mmg filem mcm ni bleh jadik filem untuk segenap lapisan umur ... takder isulah!

Bagus betul filem ni ada english subtitle .. tapi, bila dorang speaking london, takder plak malay subtitle? camner tu?

tapi all in all, aku mmg enjoy citer nih. Hubby aku pun admit dia kata ada kelainan kat citer nih. Tak rugilah pilih nak tgk Ungu Violet kat CVD je...at least di bulan kemerdekaan nih, aku memilih untuk menonton cerita malaysia kat wayang !

Itu boleh kira patriotik tak?

No comments:

Post a Comment

Popular Posts