Tuesday 26 July 2005

Masak itu seni

Memasak pun ada seninya. Itu aku petik kata2 iklan apa ntah. Aku tak tau la seni masakan. Agaknya seni timbul kalau kita selalu masak kot. Agaknya masak sama la mcm menulis, lama menulis, baru dapat idea dari kepala.
Mungkin masakan aku tak sedap pada mulanya, tapi kalau selalu memasak, entah-entah lebih sedap dari chef wan atau chef ismail. Entah-entah lebih diva dari anita sarawak atau Ning. Wah wah!!!
Aku selalu gak masak. Sebab husband tak suka makan kat luar (lain benor dengan selera aku yg suka makan kat luar) - So isteri mithali kan, ikut la selera dia ..
Aku malas masak yg grand2 (ke tak pandai?) .. paling senang masak nasi goreng. Mudah, ALL in ONE ... macam ada satu lagu tu..
"tukang masak kerejanya enteng, bangun pagi masak nasi goreng...."
Cuma aku pulak masak nasi goreng bila aku malas nak masak lauk2. So makan malam ke, sahur ke, breakfast ke, lunch ke, kalau dah malas, nasi goreng jer la jadi hidangan.
Nasib baik dia tak kisah ...
Dia tak kisah bukan sebab dia memang tak kisah.. dia tak kisah la sebab setiap kali aku masak nasi goreng yang kalau bukan time breakfast, aku sekalikan dengan kezutan..

Aku suka buat suprise mcm ni kat dia.. nasi goreng sebab malas, dihidang macam tu, sekali pulak dengan sebatang lilin kat atas meja, makan cuma berdua ketika anak sudah lena ... terus nasi goreng seafood biasa tu, jadi luar biasa .. itu lah yang aku buat kalau aku malas .. masak simple .. tapi presentation kena ada ..

Bila nasi dah tinggal separuh kat pinggan dia,

"banyak ni je ke awak masak?"

"Ada lagi dalam kuali la.."

aku nampak dia sambung makan laju - dengan muka lega sebab ada lagi nasi nak tambah.

Sedap kot?

No comments:

Post a Comment

Popular Posts