Friday 24 June 2005

Balik kampung yeayyy


so friday is almost ends ... now is 5 means time to pack up for home .. yessssss !!!

and tonite is the time to do some packing .. balik kampung yuhuuuuu!!

Macam budak2 pulak rasanya bila nak balik kampung. Yup, I have to admit, when it comes to balik kampung, mmg gumbira tak terkira ... tak sabar2 rasanya .. walaupun boleh dikatakan aku balik kampung once a month (consider selalu la kannnn), hati tetap melonjak2 heehhe ... tak salah rasanya kan...

Aku suka kampung aku (for all the good memories). Best! World! heheh.. kampung aku biasa ajer, tak de la pernah jadik kampung contoh .. tapi kat situ la aku dilahirkan dan dibesarkan.. hmmm ..

kampung aku kat BP, Johor .. and yup, bt pahat mmg sinonim dengan parit2 nya .. so kampung aku kecik aje, ada sebatang jalan yanh ada parit di hadapan, di mana kalau nak ke rumah jiran depan (tempat aku bertandang hampir setiap kali balik sekolah - foto atas, gambo umah jiran aku, dari umah aku..tu keta husband aku ada gak enterframe), kena lalu kat titi (jambatan kecik untuk parit)

Dengan halaman yang agak besar (boleh memuatkan lebih 10 buah kereta rasanya -aku kira kereta yg parking masa hari raya bila sedara datang serentak), kami mmg bebas berlari, tak perlu nak risau2 main kat jalan raya ke apa .. cuma orang tua risau kalau kami main parit - but still, main gak hahaha .. so kalau boring main galah kat halaman sendiri, main pulak ting-ting halaman jiran ... sambil mak menyapu sampah bawah pokok rambutan (atau kengkadang manggis), sambil arwah bapak menebas2 rumput kat pokok nenas (skang pokok nenas tu dah takder)... hmmm..best betul ..macam meriah dan bebasss...tak der halangan berupa pagar2 mcm rumah teres (yg aku duduk skang) ...

kadang2 perangai nakal tak bleh dibendung, curik2 pegi kebuh kelapa kat baruh (arah laut - jauh dari rumah) semata2 nak tangkap ikan kecik kat kolam kecik - tangkap dengan tangan tau ...then lari ketakutan bila ada suara org kat kebun tuu.. hmmm kenangan ..

Bila cuti sekolah, jgn harap nk lekat kat dalam rumah...pagi2 dah ikut mak gi menoreh kat kebun darat (arah ke bukit - kot), beramai2 dengan anak2 yg kebun mak bapak pun berjiran , kumpul dalam kebun, carik pokok tumbang ..sorang naik atas, yang lain duduk bawah jadik penonton ... dan itulah pentas kami ... ada bercerita, ada menyanyi ...

hmm..indahnya kenangan ..


anak aku? mcm mana agaknya zamannya nanti?

No comments:

Post a Comment

Popular Posts